Anmeldelse: MERIAN

Spillested: Verdens Mindste Teater på SALONEN
Spilleperiode: 11. – 22. november 2017

★★★

I kælderen under en café på Østerbro bliver publikum hevet tilbage i tiden til den sidste halvdel af 1600-tallet for at følge en helt ekstraordinær kvindes liv nemlig Maria Sibylla Merian. En intelligent kvinde der er fanget i en tid, hvor kvinder mest hørte til i køkkenet eller systuen. Gennem en times monolog får vi hele hendes livshistorie, fra hun samlede orme og sommerfugle som barn til, at hun begyndte at male det foranderlige insektliv og til sidst tager på en forskningsrejse til Surinam for at skrive sit livsværk “Metamorfose insectorum Surinamensium”.

Hvordan kan en godt 300 år gammel historie stadig være interessant og relevant? Jo det kan den, når der står et dygtigt, kreativt hold bag tilblivelsen og fremførelsen af den. Monologen er skrevet og instrueret af Ulla Koppel og tager os gennem et helt menneskeliv i et fint og levende tempo. Jeg synes, det er skønt at følge hele udviklingen i Merians liv fra barn til voksen. Historien minder mig også om, at de fleste af os kvinder i dag er temmelig privilegerede, når man sammenligner med livet for 300 år siden. Tænk at have så stor kunstnerisk skabertrang og vidensbegær i en verden, hvor den slags stadig er upassende for kvinder. Merians liv er en velvalgt, smuk og god historie.

I rollen som Merian har vi Mira Noltenius og på trods af et lidt stift udtryk, gør hun karakteren energisk, sjov og sympatisk. Forestillingen akkompagneres af det smukkeste violinspil fra Anne Marie Hjort Christiansen, som understøtter stemningen fra 1600-tallet fantastisk godt. Til tider får violinisten en lille rolle i forestillingen som en slags lyttende bikarakter, hvilket jeg ikke synes fungerer. Teksten står meget stærkere for sig selv.

Merians kendte malerier er til denne forestilling blevet klippet sammen til en lille tegnefilm, som giver de ellers statiske billeder nyt liv. Det er en smuk og poetisk tanke, når nu Merian netop var så optaget af at observere livets udvikling. Desværre er skærmen, som billederne projekteres op på, malplaceret i den ellers meget fine scenografi og særligt det lysende blå pause-symbol, der afløser de fine billeder, er distraherende og bryder illusionen.
I løbet af forestillingen er der et par lange og ensformige stykker, men overordnet set fortæller Merian en interessant og smuk historie om den kvindelige kunstner og forsker.

… du kan lide at få en lille kunstnerisk historietime og har lyst til at være publikum til hele Maria Sibylla Merians fantastiske liv på kun en time.

Der er desværre ingen rabatter at hente på denne forestilling, men det koster også kun 120 kroner for en billet.