Anmeldelse: NeoArctic

Spillested: Filmby Aarhus
Spilleperiode: 9. – 11. november
Anmeldt af: Freja Stendahl Johansen

★★★★★

NeoArctic er skabt af performanceteatret Hotel Pro Forma, der i denne forestilling blander moderne opera med store videoprojektioner, futuristiske kostumer og komplekse, elektroniske lydbilleder. Forestillingen består af 12 sange, som ikke danner en historie eller et kronologisk narrativ, men alle belyser ét overdøvende tema: den menneskeskabte klimakrise. Dette emne er forestillingens absolutte hovedperson og behandles fra forskellige vinkler i de 12 sange. Store videoprojektioner af farverigt plastikskrald og uhyggelige naturkatastrofer fylder hele scenen, mens de 12 performere fra Letlands Radiokor står i statuelignende positurer, og deres stemmer glider sammen med musikken i et elektronisk og ‘kunstigt’ lydunivers.

“you are the beginning and you are the end”

Så enkelt kan det siges. Med den sætning fra ‘song for mud’ gik forestillingens tema lige i kødet på mig. Det klare budskab om at mennesket selv er ansvarlig for planetens ødelæggelse bliver i NeoArctic formidlet i en imponerende balance, hvor det undgår at blive prædikende, men alligevel fungerer som en advarsel. En nådesløst grusom og hypnotiserende poetisk advarsel hvor der ikke er lagt fingre imellem. Det er derfor en ret kompleks oplevelse at sidde i salen, da man på én gang er betaget og forfærdet ved det, man ser og hører.
Forestillingen er et rent sansebombardement, da den hele tiden er meget visuelt og auditivt stimulerende. Den er ikke bange for at udfordre sit publikum ved at lege med former og forventninger. Et eksempel på det er performernes måde at synge på, der ikke har meget tilfælles med, hvad man forventer af en opera. Måden at synge på får ofte en messende karakter, hvilket godt kan tendensere til en tranceagtig monotoni samtidig med, at de leger meget med disharmoni.

Det er ikke alle 12 sange, der står lige stærkt. I nogen numre spiller lyden, teksten, sangen og videoerne bedre sammen end i andre. Men når det går op i en højere enhed, så dannes der nogle utroligt helstøbte og sansemættede billeder, som forplanter sig i tilskueren og bliver siddende efter endt forestilling.
Det er uden tvivl en forestilling, der vil dele vandene. Ikke desto mindre vil jeg anbefale alle at opleve den, da den er horisontudvidende, og det er så fedt at se noget, man ikke plejer!

… du gerne vil udfordre dine forventninger til teater og se, hvordan det er muligt at blande poesi med planetens ødelæggelse.

Unge op til 25 år kan få en billet til 270 kr, ellers koster den billigste billet 320 kr. Der er desværre ingen studierabat.