Anmeldelse: Skattesagens Helte

Spillested: Teatret Svalegangen
Spilleperiode: 7. – 11. november 2017
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard og Freja Stendahl Johansen

★★★★★

I Skattesagens Helte bliver du budt på en politisk komedie, der rummer både SKAT, spin og sladder. Her er tale om en vaskeægte politisk thriller, der ved hjælp af musik og en ordentlig håndfuld satire, forsøger at klargøre skattedramaet fra 2010 om Helle Thorning-Schmidt og hendes mand Stephen Kinnock, for os helt almindelige borgere. Og hvordan forklarer man så lige 1600 siders skatteregler på 130 minutter inklusiv pause?
Ved hjælp af musikalsk akkompagnement (af et fedt to-mands liveband), punchlines og parodier bliver den 7 år gamle skattesag om Thorning-Scmidt og Kinnock skåret ud i pap, så vi endelig forstår, hvordan det hele kunne køre sådan af sporet.

Skattesagens Helte er en forestilling der både styrker lattermusklerne og din politiske bevidsthed. Med et så usexet tema som SKAT, forsøger de tre skuespillere Ina-Miriam Rosenbaum, Søren Bang Jensen og Andreas Jebro sammen med to musikere og deres scenetekniske hjælper René at forklare publikum om skatteregler, politik og manipulation. Dette gøres med en solid humor, der favner utrolig bredt. Alle synes underholdt, ung som gammel, og det skaber en fantastisk stemning og følelse af fællesskab mellem scene og sal helt fra forestillingens begyndelse. Selvom humoren til tider læner sig op ad slap-stick, der let kunne virke plat, falder den meget sjældent igennem grundet skarp iscenesættelse og skuespillernes stærke leveringer. Når det sker, at en joke falder igennem, skyldes det ofte, at den simpelthen bliver trukket for langt. Det er lidt synd for den ellers velbalancerede brug af humor, at der af og til opstår klichéer, der falder til jorden og skal samles op igen. Det tilgives dog hurtigt, da der straks efter står en ny sketch i kø, og før man ved af det, sidder man igen og klukker af grin.

Forestillingen byder ikke rigtig på noget decideret nyt. Både form, tema og humor er set før. Dog formår forestillingen at benytte disse elementer til fulde og på allerbedste vis. Den komiske timing bliver jongleret super skarpt, og musik, tekst og skuespil spiller sammen i et flow, der er gennemarbejdet og gennemtænkt. Formidlingen af et emne, der forventes at være tungt, sidder lige i øjet og bliver båret af de tre skuespilleres geniale timing og stærke præstation. Trods den satiriske form, når man som tilskuer alligevel igennem uventede dele af følelsesregistret. Andet akt byder nemlig på nye sider af komedien, som klæder forestillingens udvikling og efterlader publikum med mere end bare et godt grin.

Vi går ud fra Teatret Svalegangen iført brede smil med en følelse af at være blevet underholdt på mange niveauer. En klar anbefaling herfra!

… du trænger til et godt grin eller, hvis du bare aldrig har forstået postyret om Helle Thorning-Scmidts skatteproblemer og kunne trænge til en guide for tilflytterreglerne i SKAT.

Er du ung eller studerende, kan du få billetter til kun 97 kr.