Anmeldelse: Knud Romers ABC

Spillested: BaggårdTeatret ved Dansekapellet
Spilleperiode: 7. – 11. november 2017
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★★

I et sanseligt univers føres publikum ind i Dansekapellets store dansesal. Da vi træder på scenegulvet, er det et kæmpe plystæppe (vi har selvfølgelig taget skoene af udenfor, så det føles rart at træde op på scenen). Vi bliver bedt om at tage hinanden i hånden og gå rundt i den pastelfarvede lagenlabyrint. I midten sidder Anders Ringgaard Andersen og spiller trompet. Vi sætter os i en rundkreds sammen med én af de fire medvirkende og lader arme, ben og hele kroppen glide rundt i det mørke plystæppe. Og SÅ starter forestillingen – lagenerne bliver taget ned og stolperne lagt på gulvet.
Herfra bliver vi nu ledt ind i Knud Romers besynderlige ABC i en musikalsk bogstavsafari, hvor vi, sammen med de medvirkende, udforsker sprogets mange facetter, møder alverdens dyr og rusker godt og grundigt rundt i alfabetet, indtil vi til sidst har samlet alle bogstaverne på rad og række og lægger os for at nyde stjernehimlen.

Knud Romers ABC er den mest fortryllende børneforestilling, jeg har set; ikke nok med, at musikken er så fin, at jeg får lyst til at gå hjem og høre den igen, men forestillingen er også både lærerig, morsom og indlevende. Sammen med en 1. klasse grinede jeg højlydt flere gange – både af elefantens evindelige kamp mod de irriterende myg og rottens pottesang: “Rotten sad på potten/og tænkte længe hvordan?/Inden den fik tænkt sig om,/var potten ikke mere tom.”

Med John Kørners farverige univers som inspiration har Luise Midtgaard skabt en forunderlig scenografi, som man kan boltre sig i, når vi gang på gang bliver bedt om at rejse os og tage hinanden i hænderne. Vi går i rundkreds (med trompeten i front) og sætter os ned for så at overvære det skønneste skyggeshow omringet af de pastelfarvede lagener. Inspirationen er tydelig, og det fungerer optimalt.

Bent Sørensen har skabt forestillingens nykomponerede lydunivers, og med Anders Ringgaard Andersen på både harmonika, guitar, trompet etc. bliver publikum inddraget i det smukkeste musikunivers, som danner grund for hele forestillingen. Der bliver stort set ikke sagt et ord uden musikken i baggrunden. Flere gange hører jeg børnene udbryde “Det er opera, det der!” – og ja, stort set hele den det musikalske spektrum udforskes på scenen, og det er så fint, så fint! Altså, hvor kan jeg få den CD?! Karin Nerrinder og Anete Jensens stemmer harmonerer eminent med Carlos Rodas dans og det farverige univers.

Jeg er lykkelig for, at jeg nåede ind at se Knud Romers ABC, og jeg gjorde det gerne igen. Forestillingen er så fin og medtagende, at jeg vil unde alle at tage et smut forbi Dansekapellet i Nordvest. Her får både børn og voksne lov til at tage med på en rejse i Knud Romers spøjse univers og forsøge at finde hoved og hale i de mange små historier. Knud Romers ABC er opfindsom, betagende og magisk!

… du er et barn, har en barnlig sjæl, kan lide fin musik, er et menneske!

Der er billetter fra 50 kr. – der er ikke nummerede pladser, og man bliver flyttet rundt i scenerummet hele tiden, så du ser godt uanset hvad!