Anmeldelse: Bosch’ Drøm

Spillested: Republique – Store Scene
Spilleperiode: 3. – 23. november 2017

★★★★★

Bosch’ Drøm er en yderst populær nycirkusforestilling, som mere end 20.000 publikummer oplevede sidste år på Republique. Nu er forestillingen tilbage som en del af en større verdensturné. Forestillingen er skabt i samarbejde med det canadiske nycirkuskompagni Les 7 Doigts og dykker ned i middelaldermaleren Hieronymus Bosch’ værker og hans betydning for andre store kunstnere som Salvador Dalí og Jim Morrison. Det er en forestilling spækket med bjergtagende akrobatik i et magisk univers af videoprojektioner og malerier, der på fantasifuld vis bliver levende.

Bosch’ Drøm er på mange måder en ret overvældende oplevelse. Det er definitionen af en billedskøn forestilling, som både er smuk, poetisk og enormt lærerig. Det er nemlig ikke bare dygtige akrobater, der formidler de spøjse menneskeskikkelser og figurer i Bosch’ malerier. Det er også en lærerig oplevelse om kunsthistorie, hvor rejsen ind i Bosch’ malerier pakkes ind i en rammefortælling, hvor vi som publikum er gæster ved en akademisk forelæsning om Bosch. Underviseren, der spilles af Mikkel Arndt, har vel nærmest viet sit liv til Bosch’ kunst og fortæller passioneret om Bosch’ enorme værk Lysternes Have, hvor himmel og helvede er portrætteret side om side med hinanden. Selv om det kan lyde som en tung omgang, så er det alt andet end det. Professorens spændende analyse afbrydes nemlig konstant af en magisk rejse ind i Bosch’ malerier, hvor der leges med flydende skift mellem videoprojektion og egentlig sceneoptræden, hvor akrobaterne vægtløst bevæger sig rundt med eminent elegance. Det er enormt skarpt udført, og de dygtige akrobater og nycirkusartister får det til at kilde i maven af begejstring. De er på én gang bomstærke og alligevel så skrøbelige og fine, at de i høj grad er med til at løfte oplevelsen op i det magiske luftlag.

Det er virkelig en æstetisk og storslået oplevelse i absolut verdensklasse. Det bliver særligt magisk i den passage, hvor vi følger Jim Morrisons rejse ind i maleriet, mens “Light My Fire” brager ud af højtalerne. Desuden står også helvedesbillederne utrolig stærkt og i perfekt kontrast til forestillingens øvrige drømmende og legende udtryk. I disse billeder står verden i flammer, og artisterne kaster sig frygtløst rundt mellem kinesiske pæle. Deres styrke er så imponerende, at det næsten er svært at fatte, hvordan nogle mennesker kan være i stand til at bevæge sig, som de gør. Forestillingen formår at skabe poesi på så mange forskellige planer uden, at det på noget tidspunkt bliver tungt og kedeligt. Dermed ikke sagt, at det er en let oplevelse, for hvis du som publikum virkelig engagerer dig og koncentrerer dig, kan du få uendeligt meget læring og oplevelse med ud fra denne forestilling. Den er en fryd for fantasien og et absolut must-see.

du vil se tyngdeloven trodset i en malerisk og gennemført magisk forestilling.

Er du studerende, kan de billigste pladser fås for 150 kroner. Store sal på Republique er en stor sal, men også så velindrettet, at man sagtens kan se fra de bagerste rækker. Med en så flot forestilling som denne, er det dog værd at smide lidt ekstra penge efter at komme lidt tættere på, så man rigtig kan studere de dygtige akrobater. Disse pladser koster 220 som studerende, mens normalprisen ligger på 295 kr.