Anmeldelse: Made in Aarhus

Spillested: Docken, herefter hele landet.
Spilleperiode: 24. – 29. oktober 2017 i København – herefter turné rundt i landet til og med den 26. november 2017.
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★

Made in Aarhus er en hyldest til den Århusianske musikscene samlet i en historie om kærlighed og sorg. Forestillingen hylder de seneste fem årtiers århusianske musikscene med musik fra kunstnere som Thomas Helmig, Tv2, Gnags, Tina Dickow og Carpark North. Det er altså alt fra de gode 70’eres rockede ballader til de nyeste radiohits. I alt har instruktøren, Anders Lundorph, iscenesat 50 af de bedste århusianske hits.

På scenen står de tre powerkvinder Annette Heick, Trine Pallesen og Xenia Lach-Nielsen. De får selskab af to forrygende herrestemmer Tomas Ambt Kofod og Kris Herman. Vi møder dem alle ved busstoppestedet, hvor der inden længe opstår kemi på tværs af køn og baggrund. Made in Aarhus cirkulerer om kærligheden i alle dets afskygninger; det tilfældige, men skæbnesvangre første møde, bruddet, genforeningen og den endegyldige afslutning. Handlingen består af talrige små tableauer og nedslag i de fem menneskers kærlighedshistorier. Forestillingen stiller spørgsmål ved, hvor lidt der skal til, for at hele vores liv kan tage en ny drejning. Her får den ikoniske århusianske musikscene nyt liv i et univers, vi ikke før har set den i.

Der er ingen tvivl om, at de fem skuespillere finder sig godt tilpas på den musikalske scene; stemmerne forenes det ene nummer efter det andet i harmonier, der er som fuglefløjt for ørene. Det er så fint og rent, og sangene får et helt nyt liv, som de sjældent har haft. Især Trine Pallesen står som en funklende stjerne på scenen og leverer gang på gang en smuk fremførelse af det musikalske materiale. Især Thomas Helmigs 80’er hit Det er mig der står herude og banker på har fået et smukt nyt udtryk, som jeg gerne hører igen og igen.

Da det er en teaterkoncert, er det klart, at rammefortællingen bliver lagt lidt i baggrunden. Det lader dog til, at man her har bestemt sig for en rammefortælling og først derefter tvunget sangene nedover og forsøgt at få dem til at passe sammen. Det bliver dog desværre til tider en anelse kluntet, overgangene for mange og hurtige, og spillet halter til tider i en sådan grad, at historien fremstår utroværdig og triviel. Det bliver bestemt en smule tvetydigt, hvorfor denne forestilling skulle sættes op.

Det er uden tvivl de ikoniske musiknumre, der driver forestillingen, og det er da også det, der lægger grund for teaterkoncertens principper. Det kunne dog være skønt, hvis handlingen også havde en klar rød tråd, som man kunne blive tiltrukket af, og tilskueren dermed gerne ville se mere. Selv går jeg desværre mest derfra med en følelse af at have været til koncert med et eminent coverband og ikke været vidne til en fængslende fortælling.
Made in Aarhus er først og fremmest en fest for kendere af den århusianske musikscene, og der er ingen tvivl om, at man går små-nynnende fra teatersalen.

… du vil se den ikoniske århusianske musikscene, som du ikke har set den før, med et veloplagt cast og orkester.

Made in Aarhus spiller rundt omkring på hele den danske scene, derfor er billetpriserne også derefter. De billigste billetter, man kan finde, koster 315 kr.