Anmeldelse: Den lille prins

Spillested: Anemone Teatret
Spilleperiode: 28. oktober – 1. november 2017
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Det franske mini-eventyr Den lille Prins blev i 1943 udgivet af Antoine de Saint-Exupery og har siden solgt ca. to mio. eksemplarer årligt. Det gør den til et af de mest solgte værker nogensinde og det er med rette. For i Den Lille Prins findes alle livets små og store dilemmaer og sammen med den lille prins, bliver vi klogere på livet. Den lille Prins fortæller historien om en pilot, der strander i ørkenen. Her møder han ved et tilfælde en lille prins, der besøger jorden fra sin lille mini-planet. Piloten spørger interesseret til den lille prins’ rejse og i et fortryllende univers, fortæller den lille prins om sin rejse fra planet til planet. Her lærer han løbende om omsorg og venskab.
På sin rejse møder han blandt andet en gal forretningsmand, en herskesyg konge uden venner, en alkoholiker der er flov over sit drikkeri og af den grund drikker mere og sidst, men ikke mindst, møder han den lille ræv, der endnu ikke er tam, men som så inderligt ønsker at være det. Ræven lærer den lille prins om det at holde af andre, at være afhængig af hinanden, og hvordan man kun kan se klart, hvis man ser med hjertet.

På scenen står de tre kompetente scenekunstnere Morten Hembo, Christian Bergman og Mads Kronborg. M. Kronborg står primært for det musikalske indtryk; en virkelig fin detalje til den lille forestilling hvor hver planet, den lille prins besøger, får sin egen sang og udtryk. Morten og Christian står for hele karakterkataloget. Hembo giver den gas med sine talrige roller og formår at spille med en skøn sårbarhed og morskab, hvilket kræver sin mand at få ud over scenekanten. Især bliver hans herskesyge konge og den vilde ræv mødt af adskillige smil og grin fra salen. Hembo er en fryd for øjet, og han rammer uden tvivl lige i hjertet på børn og voksne.

Christian Bergman er den lille prins, og den ikoniske dreng er i denne opsætning en dukke ført af Bergman. Der er ingen tvivl om, at den lille figur er elskværdig, og Bergman giver prinsen en tilpas mængde drengethed og naivitet. Desværre bliver karakteren også en smule tegneserieagtig og uvirkelig fordi, det er en dukke. Spørgsmålet er, om det med fordel bare kunne have været Christian iklædt prinsekostumet istedet for en dukke. Karakteren får et sjovt udtryk, da resten af karaktererne ikke er dukkelignende karakterer og dermed falder lidt uden for universet. Det lader dog ikke til at ændre på, at de mange børn i salen lader sig rive helt og holdent med på den fine rejse gennem universet.

Det er en fryd at høre børnenes umiddelbare udbrud og reaktioner på fortællingen. Den lille Prins er så fin og enkel og klart et besøg værd for både børn, voksne og barnlige sjæle. Det er en evigt aktuel fortælling, som alle bør underholdes af.

… du er i humør til en lille perle med fine sange og skuespillere, der formår at underholde med humor, der rammer både børn og voksne.

Den lille Prins er desværre udsolgt i denne omgang, men hvis spillerne holder, hvad de lover, vil forestillingen være at finde på programmet igen til næste år.