Anmeldelse: This Is For Her

Spillested: Teater Får 302
Spilleperiode: 18. – 24. oktober 2017
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★

This Is For Her er en performance om tortur af kunstneren Sofie Volquartz Lebech. Forestillingen er opdelt i tre forskellige scener – en slags akter om henholdsvist offer, bøddel og terapi. Det bliver altså en flervinklet forestilling, som på under en time kommer hele vejen rundt om et ellers svært håndgribeligt emne. Stykket formidles i en blanding af dramatik og noget, der til tider kan minde om en slags moderne installationskunst. Den første scene handler om Den beskidte krig i Argentina og en kvinde, der bliver offer for tortur pga. politiske uenigheder. Anden scene omhandler Irak-krigens tortur udført af det danske og amerikanske militær. Tredje scene fletter både ofre og bødler sammen i en terapeutisk vinkel, der skal tydeliggøre, hvor fatale konsekvenserne af tortur er. Alle delene er desuden baseret på autentiske historier indsamlet som interview- og researchmateriale af kvinden bag forestillingen. Så det er alt i alt en barsk omgang, der hiver fat i ægte fortællinger.

Den første scene er utrolig simpel og består blot af torturofferet, (spillet af Sofie Volquartz Lebech selv) der sidder på en stol vendt mod publikum og fortæller. Det er en monolog, men det virker, som om offeret taler direkte til os tilskuere. Hun svarer flere gange på uddybende spørgsmål, vi ikke hører blive stillet, og det kommer til at virke, som om der sidder en usynlig interviewer blandt publikum. Det enkle setup fungerer rigtig godt og kontakten til offeret og hendes fortælling føles direkte og ægte i det intime scenerum på Teater Får 302.

Den anden scene bliver et kontrastfyldt skift og benytter i langt højere grad scenografi, lys, lyd og bevægelse til at fortælle. Ligeledes kommer der endnu en skuespiller på scenen, og de to kvinder hiver nu fat i historien om en soldat på et billede – hvordan endte hun der poserende ved siden af irakiske torturofre i dansk-amerikansk varetægt?Hvor den første scene virkede meget langt fra den danske hverdag og vores demokratiske samfund, bliver det pludseligt slået fast, at tortur ikke er så fjernt og uvedkommende for os danskere alligevel. Det er en vigtig pointe, og det er ret godt set, at man ved at skabe denne kontrast kan give sådan en “Gud ja”-effekt. Det er faktisk tættere på, end man lige går og tænker.

Den sidste del er absolut også interessant, men jo længere ind i stykket, vi kommer, jo mere abstrakt bliver det også. Det er ikke alt, der foregår på scenen, der giver 100 procent mening for mig, selvom der uden tvivl er lagt betydning i det hele. Performancen bliver meget kunstnerisk med sin dans og fagter til de mange små monologer, der virker som et tankemylder. Det er meget moderne og nyskabende dramatik, og det “artsy” udtryk virker både fedt og en smule forvirrende på én gang.

Hele forestillingens tema er interessant og det udmønter sig i størrer refleksioner om, hvordan tortur skal gribes an fra et terapeutisk perspektiv. Man bliver helt sikkert klogere af at se forestillingen, men man skal absolut også være indstillet på, at det ikke en klassisk dramaturgisk stil, men til tider et abstrakt univers, man bliver indviet i.

Den her forestilling er helt sin egen, og det handler nok meget om øjet, der ser. Er man til kunstneriske performanceforestillinger eller ej? Jeg hælder nok mere til ej-siden. Men uanset hvad, er temaerne og de bagvedliggende historier super vigtige og relevante for os alle.

… du gerne vil se en interessant og til tider abstrakt performance om torturens vidtrækkende konsekvenser.

Er du under 25 år eller studerende, skal du blot hive en flad 50’er op af lommen, og endnu billigere, nemlig kun 40 kr, hvis I er en gruppe på minimum 6 under 25 år.