Anmeldelse: Momo og tidstyvene

Spillested: Den Kongelige Opera
Spilleperiode: 15. oktober – 10. december 2017

★★★★

Momo og tidstyvene er oprindeligt en børnebog af den berømte forfatter Michael Ende, der også står bag Den Uendelige Historie. Den fortæller historien om den den mystiske pige Momo, der en dag dukker op i en stille landsby, hvor der ikke sker så meget. Momo har en ganske særlig evne – hun kan nemlig lytte, og når hun gør det opstår der den vidunderligste musik, som helt får folk til at glemme, hvorfor de var sure eller kede af det. En dag begynder der at ske uhyggelige ting i byen. Nogle mystiske grå mænd med stor cigarer og bowlerhat dukker pludselig op, og lokker byens beboere til at blive travlere og travlere. Momo opdager, at de grå mænd stjæler folks tid, og at hun er den eneste, der kan forhindre dem i det. Sammen med den magiske skildpade Kasiopeia og tidens vogter Mester Hora tager hun kampen op mod de uhyggelige tidstyve og deres leder.
Nu opføres denne fantastiske fortælling altså som nyskrevet dansk børneopera på Operaen i København, og resultatet er både eventyrligt og vellykket.

Fortællingen om Momo er uden tvivl helt fantastisk, og det er som udgangspunkt en ret fantastisk idé at opsætte den på scenen. Den behandler et højaktuelt og relevant emne på en filosofisk, men legende måde, som både børn og voksne kan få glæde af.

Visuelt er denne opsætning også eventyrlig og flot løst. Der er noget barnligt ved udtrykket, som klæder historien godt. Det er som at bladre gennem en billedbog, der dog stadig efterlader dejlig meget plads til ens egen fantasi og forestillingsevne. Særligt Mester Horas magiske hjem er skønt at kigge på, hvor et overvældende morgenbord med varm kakao og store blåbær pryder scenen, og et stort pendul svinger frem og tilbage i baggrunden. Desværre er hele forestillingen ikke udelukkende en æstetisk fornøjelse. Som det ofte er med opera, er der et hav af mennesker på scenen i form af et enormt ensemble og kor. Det ærgrer mig, at man ikke udnytter den store menneskemængde til noget mere spændende og elegant visuelt. Det bliver ofte tungt og rodet, da de mange mennesker ofte bare klumper sammen og skaber ubalance i billedet.

Musikken har i og for sig ramt en fin eventyrlig tone, som går godt i spænd med historien. Det bliver dog desværre også ret enslydende, hvilket bevirker at det ikke altid rammer helt plet i forhold til den stemning, man forsøger at ramme på scenen. Det bliver f.eks. aldrig rigtig så festligt, som man kunne ønske sig i de store, glade scener. Desuden bliver selve sangstykkerne også ofte ret umelodiøse i det. Teksten er dertil meget forklarende og udpenslende, hvilket for så vidt er udmærket, når det nu er en børneopera. Det havde dog været rart, hvis der indimellem havde været noget andet end bare forklaringer af, hvor på scenen den enkelte karakter går hen og hvorfor. Jeg savner virkelig en mere poetisk arie med noget power i.

Med dét sagt skal sangerne dog have stor ros for deres arbejde. Anke Briegel, der spiller Momo, gør det fantastisk. Hun er charmerende og har en vidunderlig klang, som klæder rollen godt. Morten Grove Frandsen gør det ligeledes glimrende i rollen som Gigi. Jeg er også begejstret for valget af skuespiller Ole Lemmeke som en talende leder af tidstyvene. Han har en voluminøs og fyldig stemme, der ikke kun er en fornøjelse at lytte til, men som uden problemer spiller op mod de store operastemmer, der gør ham selskab på scenen.

Momo og tidstyvene er et skønt eventyr for hele familien, som man trygt kan tage ind at se – også selvom man ikke har set en opera før. Om ikke andet så er den vidunderlige historie hele turen værd.

… du gerne vil se en fantastisk fortælling i operaformat, som giver stof til eftertanke.

Momo spiller om søndagene kl. 15.00, og det er faktisk en helt perfekt søndagsforestilling. Som ung kan du få de bedste pladser for 315 kr, mens de billigste siddepladser koster så lidt som 108 kroner. Er der lavvande på kontoen, kan man dog også få billige ståpladser til 66 kroner som ung.