Anmeldelse (B)Romance

Spillested: Sceneriet, OFF Det Ny
Spilleperiode: 13. – 28. Oktober 2017
Anmeldt af: Clara Lindstrøm Gleerup

★★

(B)Romance fortæller historien om William og Frederik, bedste venner gennem hele barndommen og ungdomsårene, men pludselig kommer pigen Ellen imellem dem. Frederik forelsker sig hovedkulds i Ellen, indtil hun en dag rejser. Ikke lang tid efter skriver William i et af sine utallige breve, at han har mødt sit livs kærlighed, Ellen. Jalousien raser i Frederik og på dagen før William og Ellens bryllup, mødes han med Ellen – snart efter er hun gravid med Frederiks barn, men gift med William. Ellen fanges i et kærlighedsdilemma, og det bliver enden på de to unge mænds venskab.
Vi møder Frederik og William 50 år senere på et plejehjem – begge er de uvidende om, at de sidder overfor hinanden. Demensen og alderdommen har sat sine tydelige spor i de ellers så gode venner. Spørgsmålet er, om man kan lægge fortiden bag sig, og om gamle sår kan hele.

(B)Romance er en nyskrevet musical, og der er altså dermed tale om en vaskeægte urpremiere i Sceneriet i Det Ny Teaters kælder. Dramatiker Andreas Garfield står bag dialogen, Christian Berg og Mikkel Petterson står bag musikken og teksterne. Plottet er der som sådan ikke noget i vejen med, det er en klassisk fortælling med et uundgåeligt trekantsdrama, men musikken bliver desværre en smule monoton, og man går ikke fra forestillingen med trangen til at høre musikken igen. Det er ellers ærgerligt, for det er forfriskende, at nogen sætter sig for at skabe nye musicals i en tid, hvor teatrene gang på gang opsætter gamle klassikere.

På scenen står Johannes Nymark og Morten Hemmingsen som hhv. William og Frederik og Ellen spilles af den dansk/spanske danser Selene Munoz – et ellers lovende og interessant cast. Med Selene som Ellen skabes en “stum” karakter, da karakteren danser sine replikker fremfor at sige dem. Umiddelbart er det et greb, der kunne fungere godt som modspil til den til tider lidt sløve musik. Det skaber dog i stedet en forvirrende dynamik mellem karaktererne, og kemien mellem de tre bliver derfor desværre også sparsom. Det lader til, at spillerne har haft svært ved at få dialogen mellem tale og dans til at gå op, og interaktionen bliver derfor en smule kejtet.

(B)Romance bliver desværre både uvedkommende og en anelse fladt, og man kunne sagtens have inkorporeret dansen bedre og mere. Når man har så stor en stjerne som Selene Munoz med på scenen, kunne man med stor fordel have ladet hende spille en større rolle, så det ikke virkede for malplaceret, når hun kom ind og ud af scenen.

du vil se en nyskrevet dansk musical om venskab og kærlighed.

Billetterne koster fra 215 kr. Der desværre ingen studierabat at hente.