Anmeldelse: Peter Pan

Spillested: Folketeatret samt turné over hele landet
Spilleperiode: 12. oktober – 3. december 2017 samt turné 2. februar – 11. april 2018
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen & Anne Louise Slott Thorborg

★★★★

Hvad er det?
Det klassiske eventyr om Peter Pan er kommet i nye klæder i Folketeatrets seneste opsætning. Historien handler om drengen Peter, der aldrig vil blive voksen, som hiver Wendy med sig til Ønskeøen, og mange har nok set Disney-tegnefilmen. Denne opsætning har taget et kæmpe skridt væk fra Disney-udgaven og er på en gang både mere tro mod den originale historie og enormt langt fra. Med scenografi, musik, akrobatik og instruktion lykkes forestillingen med at skabe en moderne, fantasifuld og nytænkende udgave af historien.

Det gode og det knap så gode
Folketeatret skal have ros for at være modig med denne nytænkning af det populære eventyr. Det har krævet dygtige folk på det kreative hold, og det må man sige, at der er. Med Julian Toldam Juhlin i spidsen bliver scenografien definerende for forestillingen med sin udpenslende og farverige symbolik. Fx integreres elementer fra børneværelset i Evighedsland med ufolamper og bamser. Samtidig skabes en synergi mellem natur og elektronik, med kæmpe planteudsmykkede søjler med små lysdioder, som står side om side med figurer bøjet i neon. Juhlin beviser igen, hvorfor han er en af de bedste scenografer, vi har herhjemme lige nu. Det er gennemtænkt, gennemført, fortryllende, syret og moderne. Scenografien er i sig selv nok til, at man bør tage ind og se forestillingen.

Karaktererne har fået en tiltrængt kant og kompleksitet. Kaptajn Klo fremstilles i en moderne punket udgave og får et ekstra lag med replikken: “Jeg er ikke ond. Jeg er ked af det.” Her må vi rose Lars Bom (Klo) og Ole Boisen (Smisk) som det perfekte skurkepar. Også Stina Mølgaard, Ene Øster Bendtsen og Hanne Gjerdstad Henrichsen udgør en forrygende og sjov trio, som med deres tegneserie-agtige udtryk ofte stjæler scenen. Der er et skønt og troværdigt tempo i deres spil, som smitter af på resten af forestillingen. Danser og akrobat Christel Stjernebjerg gør det eminent som Klokkeblomst, og hendes smidighed og kropslige formåen gør Klokkeblomst til en sjov og levende figur.Musikken er skøn og eventyrlig, men desværre bliver de fleste af sangene overflødige, og teksterne er ikke altid velskrevne. Godnatsangen, som har en faktisk funktion i historien, er rigeligt i sig selv.

Hvor første akt bærer præg af et godt flow og tempo, falder anden akt af på den. Pusten ryger af ballonen for nogle af skuespillerne, og handlingselementer bliver trukket i langdrag. Men i overordnede træk klæder neon virkelig Folketeatret, og det er en sand fornøjelse af være tilskuer til en så vellykket og dristig modernisering af fortællingen om Peter Pan.

Skynd dig ind og se den, hvis…
… du vil se en syret og moderne udgave at Peter Pan, som både er vedkommende for børn og voksne.

Studerende og fattig? Sådan gør du
På folketeatret er der desværre ikke rabatter at hente, men de billigste billetter koster kun 100 kr. Tager du til gengæld ind og ser forestillingen, når den turnerer, er der nogle steder rabatter at hente – fx kan du som ung eller studerende få en billet til 77 kr. på Odense teater.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s