Anmeldelse: Circus Funestus

Spillested: Sofie Krog Teater i Bådteatret
Spilleperiode: 7. – 8. oktober 2017

★★★★

Dukkeforestillingen Circus Funestus er en kærlighedskomedie, som foregår i den både smukke og dystre cirkus-setting. Ved hjælp af det levende dukkespil underholdes publikum med den klassiske fortælling om kærligheden, som sejrer over det onde. Historien bliver dog lidt mindre klassisk i og med, at de to forelskede er henholdsvis cirkusets elefant Eleonor og cirkusloppen Mr. Flea. Den jaloux og lettere sadistiske Mr. Whip har dog lidt for stor ejerfornemmelse over Eleonor, og det helt store drama begynder. Løbende forsøger cirkusdirektøren Mr. Mick febrilsk at redde trådene ud og holde facaden over for publikum.

Det skønne ved dukketeater er, at figurer, som ellers ville være næsten umulige at skabe med almindelige skuespillere, kan vækkes til live for øjnene af publikum. Dukkerne er fuldstændig fabelagtige, og det er svært ikke at forelske sig i de lalleglade, akrobatiske popcorn, den romantiske glas-spillende elefant, eller den både empatiske og charmerende cirkusdirektør i form af en mikrofon. Én ting er dukkernes udseende, men det, der virkelig gør dem livagtige, er måden, dukkerne styres på, af de to dukkeførere Sofie Krog og David Faraco. Der er ingen tvivl om, at vi har med en dybt professionel dukketeatertrup at gøre.

Udover de imponerende dukker er også hele scenens opbygning med til at understøtte fortællingen godt, når den skifter mellem at være en cirkusscene, et bassin med piratfisk og et bjerglandskab i Alaska. Forestillingen får ofte et næsten filmisk udtryk, da der fx bruges små og store udgaver af dukkerne til at skifte mellem total- og nærbilleder. Der bruges også reel film, da man ikke kan se cirkusloppen medmindre der er et filmkamera, som zoomer ind og blæser ham op på et lærred. Kameraet, som er den sexede Super 16-dukke, kommer også til at spille en aktiv rolle, og afslører hvad der sker inde bag manegen i cirkusset.

Selvom man er utroligt underholdt af de sjove karakterer og det visuelle udtryk, så er historien en lille smule triviel. Det elskende par, der rives fra hinanden pga. en tredjeparts jalousi, men som til sidst overvinder det onde, er set så mange gange før. Selvom der er noget skævt og kreativt over at lade en elefant og en loppe forelske sig, så bliver det lidt kedeligt. Overordnet set er Circus Funestus en virkelig professionel og flot dukkeforestilling, og det er helt klart værd at holde øje med fremtidige projekter fra Sofie Krog Teater.

… du vil se noget rigtigt professionelt dukketeater, som kan fungere for mange forskellige aldersgrupper.

Desværre spiller forestillingen ikke mere, men Sofie Krog Teater kommer helt sikkert til at lave meget mere godt dukketeater.