Anmeldelse: Elskovsdrikken

Spillested: Den Jyske Opera (Danmarksturné)
Spilleperiode: 6. oktober – 2. december 2017
Anmeldt af: Nana Bruhn Rasmussen

★★★

Elskovsdrikken er en opera fra 1832 skrevet af komponisten Gaetano Donizetti. Historien er en klassisk kærlighedshistorie, som blandt andet leger med tanken om, at man ikke ved, hvad man har, før man mister det. Den Jyske Opera har dog sat den klassiske operamusik og -tekst ind i en mere moderne kontekst, da historien finder sted i et shoppingcenter, hvor koret (illustreret med shoppingassistenter, sikkerhedsvagt og ”flamboyante mænd”) hiver deres smartphone frem for at holde sig opdateret ved omtrent hver anden strofe. Kærlighedshistorien finder derfor sted mellem den lille rengøringsmand Nemorino, som mest af alt minder om en ’minion’ i gult tøj og blå overalls, og den fashionable shopping-diva Adina.

Som det første skal det fastslås, at både symfoniorkestret og operasangerne kan deres kram til fingerspidserne. Det er dybt imponerende at opleve deres stærke sammenspil og strålende talenter.
Handlingen er dog en forholdsvis tynd kop te, og hvis der ikke var tale om en opera, havde dette trukket gevaldigt ned, men operagenren skruer op på så mange andre områder, at historien faktisk er nødt til at være simpel for, at man kan følge med. Der spilles på originalsproget italiensk, hvad der selvfølgelig stemmer godt overens med musikken, men idet underteksterne var meget sparsomme, kan jeg ikke lade vær med at sidde og ærgre mig over alle de detaljer, jeg går glip af. Især første akt føles noget langtrukken, da handlingen snegler sig fremad uden andet at støtte sig til end skuespillernes kropssprog, hvad der ikke er helt tilstrækkeligt til flere minutters italiensk dialog. Forestillingen gør dog comeback i andet akt, hvor dramaet for alvor spidser til, hvad der også afspejles flot i musikken. Konklusionen er tilsyneladende, at der ikke findes nogen problemer, som en lille flaske sprut ikke kan løse, hvad der giver et frisk pust til slut. Alt i alt er der tale om en storslået opera, men da forestillingen holder sig indenfor denne genre, formår den altså ikke at hive den mere gængse teatergænger helt op af stolen.

… du holder af musikoplevelser og trænger til et godt gammeldags operadrama i nye klæder (bogstaveligt talt).

Elskovsdrikken tager på turné rundt i landet, og billigste pris afhænger derfor af spillestedet, men regn med at skulle af med omkring 150-250 kr. for en ungbillet.