Anmeldelse: Diva

Spillested: Sofie Krog Teater i Bådteatret
Spilleperiode: 3. – 4. oktober 2017
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★★★

Diva er et epos i miniformat. En gribende fortælling om liv og død hvor man holder med alle og håber på det bedste. Selv for den skøre professor. For Diva er dukketeater af den mest charmerende slags. Men for nu at starte med starten så handler Diva netop om den skøre professor, der har mistet sin krop og derfor skal lave trylledrik, så han igen kan blive “det mest perfekte menneske i verden”. Men når man ingen krop har, er det jo svært at skaffe ingredienser, og hvad gør man så? Jo, man anskaffer sig en assistent-kanin med krudt i røven, som man kan sende afsted på farefulde missioner, der fører den lille gnaver gennem alverdens prøvelser. Hele dramaet er pakket ind i velour på en scene, der nærmest ser ud til at kunne klappes sammen og kommes i lommen, men alligevel formår at skabe ramme for gys og gru, grin og gråd. Med bådteatrets mørke dyb som baggrund, træder den røde velour og de charmerende karakterer virkelig frem. Og det er fortjent.

Det gode og knap så gode
Hvor var det dog sjovt! Og dramatisk! Og hvor blev jeg dog overrasket. For denne forestilling tog virkelig røven på mig. Jeg må nok indrømme, at mine forventninger kunne have været større, men enhver tvivl blev gjort til skamme, nærmest i det sekund den røde velour åbnede sig og åbenbarede en fantastisk detaljeret scenografi – i dukkestørrelse. Herfra kunne det selvfølgelig være gået i alle retninger, men det blev hurtigt klart, at vi skulle underholdes og overvældes. Detaljerigdommen var gennemgående og overraskende i forhold til kulisserne, men ikke mindst i de mange dukkers særegne personligheder. Alt dette kan naturligvis kun lade sig gøre, fordi Sofie Krog, ene kvinde, formåede at skabe dette miniunivers og gennemføre et storslået drama på cirka 45 minutter. Derfor er det virkelig heller ikke mange hår, jeg kan finde i suppen andet end, at der simpelthen godt måtte have været mere af det hele, og jeg ville ønske, at jeg kunne se de øvrige forestillinger, som Sofie Krog spiller i løbet af ugen.

… du er til falds for charme, sjove karakterer, eller skal have taget dukketeater-mødommen.

Diva er desværre færdig, men Sofie Krog har andre dukker i ærmet, og de spiller ugen ud for 70 kroner, hvis man er under 25 år.