Anmeldelse: Jacque synger Brel

Spillested: Krudttønden
Spilleperiode: 29. september – 7. oktober 2017

★★

Jacque synger Brel er en koncert, hvor den danske Jacque Lauritsen fremfører og imiterer den belgiske sanger Jacque Brels største klassikere. Lauritsen akkompagneres af Bjarne Sahl på klaver og Kim Jezus på harmonika. Sangene har Lauritsen oversat fra fransk til dansk, så alle kan følge med i de franske Brel-fortællinger.
Lauritsen er dansk skuespiller og kæmpe fan af Jacque Brel. Det var Brel, som inspirerede ham til at blive skuespiller, og passende nok var det netop Jacque synger Brel, som Lauritsen debuterede med i 1992. Denne genopførsel er således en slags 25-års jubilæum.

Jacque Brel var en belgisk skuespiller, sangskriver og sanger, som havde sin storhedstid i 1950’erne og 1960’erne med sine dybe, tænksomme, muntre og sørgmodige viser. Med sin baggrund som skuespiller havde han en helt særlig udstråling på scenen, og når han optrådte, var det både en fornøjelse for ørene og øjnene. Jaque Brel døde i 1978, men i dag har vi heldigvis den danske skuespiller Jacque Lauritsen til at holde mindet i live. Med stor præcision genopfører Lauritsen nogle af de største Jacque Brel-klassikere, hvor både mimik og look er meget lig de originale optrædener. Stemningen er en slags hyggelig cabaret skabt af visernes både dybe, sjove og sjofle tematikker, som understøttes af Lauritsens raffinerede performance. Med lækkert klaverspil og harmonika drømmer man sig sydpå, og den fransk-belgiske stemning er sat.

Stemningen brydes dog en smule af, at sangene er oversat til dansk. Det danske sprog har en markant anderledes lyd end det franske, og for mig står det tydeligt frem, at teksterne savner den franske syngende tone. Teksterne er rigtigt fint oversat, og fortællingerne kommer godt igennem, men det stemmer dårligt overens med det rum, der er blevet skabt. To sange synges på fransk, og her rammer Lauritsen stemningen markant bedre, og jeg bliver virkelig revet med.

Derudover havde jeg forventet, at der ville være stykker mellem sangene, hvor der blev snakket, læst digte op eller lignende, men Jacque synger Brel er én lang fremførsel af 19 sange og intet andet. Selvom Lauritsen er dygtig til at imitere Jacque Brels mimik, så er det ofte mindre virtuost end de originale optrædener og står for mig, som en kun ‘nogenlunde’ imitation, og ikke mere end det.

Når det er sagt, så er resten af publikum meget positivt stemt og synes tilsyneladende, at Lauritsen gør et imponerende stykke arbejde.

…du er Jacque Brel-fan, og vil se den afdøde kunstner blive genoplivet på dansk med præcis og tilpas subtil mimik.

Hvis du er under 25, kan du få en billet for 95 kr. Hvis I kan samle jer 6 personer under 25, så kan I slippe med 40 kr. pr. næse.