Anmeldelse: Annie Get Your Gun

Spillested: Det Ny Teater
Spilleperiode: 21. september – 17. december
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Det er musical med kæmpestort M. Annie Get Your Gun er en vaskeægte musical-klassiker af Irving Berlin, som første gang blev opført på Broadway i 1946. Musicalen byder på en række hits som ‘There’s No Business Like Show Business’ og ‘Anything You Can Do I Can Do Better’, som mange måske vil have hørt før. Historien er løst baseret på den virkelig fortælling om den verdensberømte skarpskytte, Annie Oakley (Maria Lucia). Annie er en gæv pige fra landet, som skyder bedre end nogen anden. En dag opdages hendes talent af Buffalo Bill (Flemming Krøll), og hun overtales til at blive en del af hans wild west show. Her støder hun på showets superstjerne og mesterskytte, Frank Butler (Carsten Svendsen), som hun bliver smask-forelsket i. Inden længe må de dog kæmpe om pladsen som showets absolut bedste skytte og ikke mindst pladsen i hinandens hjerter.

Det Ny Teater forstår at lave store, flotte og prangende musicals. Man får altid show for alle pengene, og Annie Get Your Gun er ingen undtagelse. Scenografien er et storslået mesterværk i rødt, som flot kombinerer forestillingens to hovedtemaer: show business og det vilde vesten. Der er virkelig ikke sparet på noget, og det kan i sig selv være en oplevelse at være tilskuer til så flot og gennemtænkt en scenografi.

Selve historien er ikke noget at råbe hurra for. Som med mange af de klassiske musical bevæger det hele sig lidt på overfladen og bliver aldrig rigtig mere end storslået show og kapow-sange. Selvom vi sætter pris på, at der fortsat er et teater, der giver plads til musical-klassikerne, synes vi dog, at der er mange andre mere vedkommende forestillinger, man kunne have valgt. Handlingen er en anelse langtrukken og vævende og har et stort og til tider overflødigt karaktergalleri. Selve musicalen reddes dog af de gode ørehængende musical-melodier, som det velspillende band fremfører med bravour.

Storslået er resultatet dog, og de dygtige musicalperformere kan uden tvivl deres kram. Hovedrolleindehaver Maria Lucia beviser endnu engang sit utrolige sangtalent, og det er skønt at se, hvordan hun bliver ved med at udvikle sin sceniske kunnen og karaktermæssige spændevidde. Også hendes medspiller Carsten Svendsen må siges at være et kæmpe talent. Han formår at krydre de klassiske musical-klichéer med en eminent humoristisk timing og et forfriskende naturligt spil. På scenen ses også to nyere talenter: Mikkel Moltke Hvilsom og Maria Corydon i rollerne som henholdsvis Tommy og Winnie Tate. Begge er de død-charmerende og formår virkelig at indtage scenen. Corydon er nyuddannet og får sin scenedebut i denne opsætning. Hun synger ganske enkelt fremragende og stjæler alt opmærksomheden i de sjældne øjeblikke, hvor hun får lov at synge solo.

Denne opsætning er utvivlsomt musical i top-klasse, og vil man gerne opleve et luksuriøst brag af en (måske lidt kedelig) musical-klassiker, så skal man helt klart søge mod Det Ny Teater nu.

Skynd dig at se den hvis…
Du er til en helt klassisk kliché musical og gerne vil se den opført på fornemmeste vis.

Det Ny Teater er ikke ligefrem studievenligt. Der er rabat at hente, hvis du er under 25, men priserne starter ved 234 kroner. Det er værd at gå et par prisklasser op, da de to billigste er med begrænset udsyn. Det Ny Teater er et flot men gammelt teater, og man ser ikke godt på de billigste rækker. Hvis du vil have en god oplevelse, skal du derfor gå efter prisklasse C.