Anmeldelse: Monicagate

Spillested: Bådteatret
Spilleperiode: 20. – 24. september
Anmeldt af: Line Kirsten Nikolajsen og Clara Lindstrøm Gleerup

★★★★

Monicagate er Teater Partner in Crimes seneste forestilling. Det er et stykke nyskrevet dramatik af det unge talent Frederik Villads, som bygger på den sande historie om Monica Lewinskys affære med den dengang siddende præsident Bill Clinton. Som kun 22-årige indledte hun en affære med verdens mest magtfulde mand. Før hun vidste af det, kendte hele nationen til, hvad hun troede var et hemmeligt forhold og en simpel forelskelse, og hun blev på kort tid ydmyget og lagt for had af en hel nation. Affæren udløste Bill Clintons berømte ord: “I did not have sexual relations with that woman” og endte med at have uforudsigelige konsekvenser for Monica Lewinskys liv.

I Teater Partner in Crimes opsætning fortælles denne historie af fire unge skuespillere på en ret minimalistisk og mørk scene. Historien fortælles overvejende fra Monica Lewinskys synsvinkel. Bagerst på scenen står musiker Karl Johan Dilling Jandorf, som forestillingen igennem krydrer historien med et glimrende musikalsk fortællelag.

Det første, man bemærker ved denne forestilling, er, hvor velskrevet den er. Umiddelbart virker det som en historie, der er svær at gøre interessant og velegnet til scene, men dramatiker Frederik Villads har formået at løfte den opgave med bravour. Det er en virkelig flot tekst, som formår at få nogle interessante og rørende vinkler af historien bragt frem i lyset. Det er en tekst, som lægger op til en ambitiøs forestilling, og det må man sige, at Partner in Crimes bud er: Her serveres både videoprojektioner, musik og skuespillere, der skal formidle tunge og komplicerede følelser. Langt hen ad vejen lykkes de også med at leve op til de høje ambitioner.

Det er uden tvivl et velspillende hold skuespillere. Gina Alma Kulberg Marchwinski, som spiller Monica Lewinsky, har et virkelig dragende og interessant ansigt, som det er svært at tage øjnene fra. Hun spiller med hver en lille mikrofiber, og resultatet er yderst overbevisende. Hendes Lewinsky bliver dog også en meget grædende Lewinsky, der hele tiden synes at være på randen til et sammenbrud. Ikke at det er urealistisk historien taget i betragtning, og Gina spiller det uden tvivl overbevisende, men når gråden bruges i så høj en gråd som her, mister den også lidt sin effekt. Det er især en skam, da der til slut i forestillingen en meget flot og rørende monolog, som desværre mister pondus, fordi gråden bruges så massivt som virkemiddel hele forestillingen igennem.

De øvrige skuespillere gør også et fremragende job. De kæmper ind i mellem med at få replikkerne til at lyde som naturlig tale, men det er dog ikke et altoverskyggende problem. Der er dog en del tekst, der går tabt, da en af skuespillerne har en meget kraftig udenlandsk accent. Hun er uden tvivl en dygtig spiller, men når hendes replikker skal leveres ind over musik og andet støj, bliver det for svært at afkode, hvad hun siger.

Forestillingen må dog roses for at gøre brug af en dygtig musiker, som på meget elegant vis bidrager med både lydeffekter, musik og sange. Særligt de gange hvor Karl Johan Dilling Jandorf får lov at synge, går det op i en højere enhed. Teksten, der synges her, er nemlig simpel, men virkelig smuk og poetisk. Det bidrager med et skønt ekstra lag til fortællingen, som vi er virkelig ærgerlige over ikke bliver brugt mere. Det er nemlig brugt så minimalt, at det kommer til at virke som en flygtig effekt, der aldrig rigtig manifesterer sig, og det er virkelig synd.

Skynd dig at se den hvis…
… du gerne vil se et interessant og velskrevet take på en spændende historie.

Det er billigere end biografen, hvis du er under 25 eller studerende. Her får du billetter til henholdsvis 55 kr og 75 kr. Normalprisen er dog heller ikke noget, der river bunden ud af budgettet. De kan nemlig fås for sølle 125 kroner.