Anmeldelse: Frøken Julie

Spillested: Betty Nansen Teatrets prøvesal ”Lille Betty”
Spilleperiode: 19. – 30. september 2017
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★★

Frøken Julie er oprindeligt skrevet af den svenske dramatiker August Strindberg i 1888. Historien handler kort fortalt om tjeneren Jean, hans forlovede, kokkepigen Kristin og den fine Frøken Julie. Et psykologisk drama udspiller sig mellem de tre på en fatal Sankt Hans aften.

Stykket er et gæstespil af Teater Birgitte, og bag roret står den debuterende instruktør, Alex Hein, med sin nyfortolkning af klassikeren. Han har valgt at lade tragedien udspille sig i en nutidig kontekst, hvor Jean (Henrik Blauner Clausen) fungerer som direktørens personlige assistent, og Frøken Julie (Marie Boda) direktørens datter. Kristin er nu blot med som den jaloux kæreste i den anden ende af Jeans mobiltelefon. Scenografien understreger en tidsmæssig blanding ved både at indebære moderne elektronik, Ikea-møbler, gamle bøger og en væg beklædt med et forældet europakort som for at ære historiens oprindelige tidsperiode. Forestillingen tematiserer, ligesom den gamle version, menneskelig interaktion og misforståelser ved magt, drømme og kærlighed.

Frøken Julie er et både spændende og medrivende drama, hvor det lykkes at vise de to karakterer falde mere og mere fra hinanden. Særligt anden halvdel af stykket har gennemslagskraft ved de konstante stemningsskift og den forvirrende atmosfære, det medfører. Det er en flot skildring af to mennesker, der bliver ondskabsfulde over for hinanden pga. manglende forståelse for deres forskellige udgangspunkter i livet.
Og halleluja – hvor er det dog en intens omgang! Det skal lige nævnes, at Frøken Julie spiller i en ret lille sal, og at publikum sidder så tæt på scenen og skuespillerne, at det giver en helt særlig intimitet. Det er lang tid siden, jeg har oplevet så intens stemning i en teatersal, som da Jean og Julie dyrker utrolig livagtig sex ganske få meter fra os på tilskuerrækkerne. Man kunne simpelthen mærke, hvordan alle stoppede med at trække vejret i de minutter, det udspillede sig.

Dog køber jeg ikke helt præmissen om, at klasseforskelle skal være så stort et problem i vores nutidige samfund, når det kommer til kærlighedsforhold. Jeg er ganske enkelt lidt i tvivl om, hvorfor det er så kritisk og skamfuldt for Julie, at hun har været sammen med én længere nede i hierarkiet, at hun er nødt til at rejse eller forsvinde fra det hele. Her giver det bedre mening, at Juan har moralske skrupler, når han har været utro mod sin forlovede Kristin. Retorikken omkring rig og fattig samt dialogerne mere generelt virker desuden også lidt fjern fra en moderne virkelighedsopfattelse. Sproget er for gammeldags, og der mangler flere referencer til samfundet i dag. Jeg synes derfor ikke helt, at denne moderne version af historien fungerer i år 2017.

På trods af det, er denne forestillings intensitet og forvirrende udtryk dog så voldsomt interessant og nervepirrende, at den sidder i kroppen lang tid efter. Frøken Julie er så sandelig værd at opleve!

Skynd dig at se den hvis…
… du vil opleve en intens nyfortolkning af en gammel Strindberg klassiker.

Kan du fremvise studiekort er billetprisen til denne forestilling 100 kr., og er du et ungt menneske under 25 år, kan du nøjes med at betale små 80 kr.