Anmeldelse: CUT

Spillested:  Bora Bora
Spilleperiode: 18.-19. september
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★★

Det er egentligt svært at forklare så lad mig tegne det i stedet for. Både publikum såvel som scenen er kløvet i to; først får du den ene side leveret og efter pausen den anden. Hele forestillingen er på den måde delt i to og består af dans og performanceteater. Selve fortællingen handler om flugten fra et krigshærget land, og tager udgangspunkt i koreograf Phillipe Saires egen fortælling og minder herfra. Ligesom scenen er tematikken dog også tvedelt; den ene side forsøger at opretholde relationer og håb, mens den anden er kendetegnet af usikkerhed og ustabilitet. Alligevelspiller de to dog sammen, således at de to rum komplementerer hinanden, og bliver to sider af samme fortælling om krig.

Jeg vil helst ikke forklare for meget, for forestillingen er fuld af overraskelser. Jeg kunne sagtens have forklaret den ene side og dens scenografi og så derefter den anden. Men det vil ikke gøre noget godt for denne magiske forestilling. Det er netop fraværet af det fulde billede som skaber magien. Man fornemmer at der sker noget på den ene side, og det er en pirrende atmosfære at befinde sig i som publikum. Afslutningsvis får man det fulde billede. Man sidder derfor langt fra uforløst efter at have set denne forestilling, som man på en måde ser to gange.

Det er efter min mening et helt genialt greb at dele salen i to. De muligheder, det greb rummer, bliver udnyttet til fulde og udforsket på alle leder og kanter. Det bliver en stemningsmættet tærskel mellem hel og delhed, som gør at forestillingen kan krydsklippe mellem de forskellige to scener. Man fratager publikum det fulde billede, og effekten bliver forunderligt magisk. Dertil står der 5 dygtige dansere og performere på scenen. De får især lov til at vise, hvad de kan i meget subtil flot sexscene, der bliver illustreret ved, at to næsten nøgne kroppe suger maven ind, mens den anden spuler maven ud – nærmest som en symbiose. Selve tematikken bliver særligt skarp til sidst, selvom det dog må påpeges, at det muligvis kommer an på hvilken halvdel man ser først. Det vækker dog en fornemmelse af den splittethed, som hersker i krigshærget dele af verden. Man splittes, og man samles på tværs af en skillelinje.

Af og til kan aha-oplevelserne i forestillingens føles en lille smule jævne, men det ændrer dog ikke ved det faktum, at denne oplevelse var en gennemført opvisning i, hvad teatermediet kan. Med nærmest filmisk præcision klippes der mellem tableauerne, hvorved en pirrende nysgerrighed fremkaldes ved tilskueren. For hvad sker der mon på den anden side, og tænker de derover det samme om os?
CUT er smækfyldt med patos, overraskelser og lunefulde iagttagelsespositioner. Det er en utrolig kompleks forestilling at skulle forklare, men det kan siges ganske kort: Den skal bare opleves!

Skynd dig ind og se den hvis….
Du er den spontane type, for den spiller kun i aften (red. 19.) Så du har travlt, for den her forestilling vil du ikke gå glip af.