Anmeldelse: Scener fra et ægteskab

Spillested: Store Scene, Skuespilhuset
Spilleperiode: 31. august 2017 – 14. februar 2018

★★★★

Scener fra et ægteskab er oprindeligt en mini-tv-serie fra 1973 af den svenske filmlegende Ingmar Bergman, som i dag betragtes som en moderne klassiker. Det er historien om Marianne og Johan, som på overfladen har et perfekt ægteskab med to børn, et dejligt hus og gode, velbetalte jobs. I virkeligheden halter ægteskabet dog, og de to kæmper for at fremkalde bare en smule kærlighed og passion. Langsomt smuldrer det mellem fingrene på dem, og selve dramaet består af de ord og samtaler, Marianne og Johan har med hinanden. Som titlen antyder, får man som publikum lov at se forskellige scener fra et ægteskab i forfald, og det er knivskarpt og brutalt at blive konfronteret med. I 1970’erne var det banebrydende drama og resulterede i en bemærkelsesværdig stigning i skilsmisseprocenten.

I Det Kongelige Teaters opsætning, som er instrueret af Thomas Bendixen, er Sofie Gråbøl og Morten Kirkskov alene på scenen. Man har valgt at modernisere Bergmans klassiker ved at byttet rundt på manden og kvindens replikker. Her er det Marianne, der er fremadstormende, dominerende og har en affære med en yngre model, mens Johan er den lettere underkuede føle-mand, der husker børnenes fødselsdag.

Det er uden tvivl et virkelig spændende og klædeligt valg at bytte rundt på mand- og kvinderolle. Det virker på ingen måde kunstigt eller urealistisk, og det sætter interessante tanker i gang om udviklingen i magtforholdet mellem kønnene. Dertil sætter det også selve ordet i fokus, hvilket generelt er kendetegnende for denne opsætning. Bergmans yderst velskrevne drama har nemlig helt bevidst fået fortjent med plads i Bendixens forestilling. Scenografien er påfaldende simpel og udgøres udelukkende af et stort, gråt og tungt tæppe, der er hejst op omkring de to skuespillere som en arena, hvori Marianne og Johans ægteskab kan smuldre. Det behøver ikke yderligere rekvisitter, for det er deres forhold, der er omdrejningspunktet, og det står uhyggeligt skarpt i de grå omgivelser. Det tunge, simple tæppe kan yderligere tolkes som et rammende symbol for lige netop den status, deres forhold har. Jeg er vild med, at man har turdet gøre det så simpelt på så stor en scene, og jeg er henrykt over, at det rent faktisk også fungerer.

Der gives plads til ordene, og man skal være klar på at lytte godt efter. Heldigvis er det et hamrende velskrevet drama, som sagtens kan bære at være den altoverskyggende hovedrolle. I dette tilfælde skyldes det dog også, at Morten Kirkskov og Sofie Gråbøl spiller fuldstændig eminent. Begge er de overbevisende irriterende, og man har ikke lyst til at holde med hverken Marianne eller Johan i ægteskabsfejden. Hun er er tarvelig, egoistisk og usympatisk. Han er underkuet, uselvstændig og ynkelig. Ingen af dem er særlig charmerende, men de er er gennemført menneskelige, og det vel egentlig en ret præcis beskrivelse af den virkelige verden. Kirkskov og Gråbøl rammer menneskeligheden i hver karakter meget skarpt!

I enkelte scener gøres der måske lige lovlig meget plads til den fyldige strøm af ord! Jeg kunne her have ønsket mig en smule mere fysik og krop i stedet for to skuespillere siddende eller stående stille over for hinanden. Det bliver momentvis lige til den lange side. Især fordi skuespillerne leverer de vigtige ord langt bedre, når de får noget krop på.
Man skal afgjort have en interesse for dialogen og have lyst til at lytte, når man sætter sig ind og ser Scener fra et ægteskab. Det er dog ikke en svær opgave, for teksten er stadig uhyggeligt relevant og præcis. Det Kongelige har lavet en dejlig og modig forestilling.

Skynd dig at se den, hvis…
… du gerne vil opleve en veludført og rammende opsætning af en moderne klassiker.

Det Kongelige er et skønt sted, hvis du er under 25. Pladser på gulvet til sølle 150 kroner! Hvem kan sige nej til det?