Anmeldelse: DISGRACED

Spillested: Anneksscenen EDISON, Betty Nansen Teatret
Spilleperiode: 16. september – 14. oktober 2017
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård og Mads Andersen

★★★★

DISGRACED handler om aktuelle socialpolitiske temaer som islamofobi og selvidentitet hos muslimsk-amerikanske borgere. Samtidig handler det også om fire succesfulde mennesker, og hvad de hver især har måttet præstere og bevise i kampen for succes og status. Vores hovedperson er den succesfulde pakistansk-amerikanske advokat, Amir Kapoor (Janus Nabil Bakrawi), som er gift med den kristne, smukke kunstner Emily (Helle Fagralid), der arbejder med islamisk kultur i sine kunstværker. De er værter for en middag med venneparret Jory (Caroline Henderson) og Isaac (Joen Højerslev), og her går det helt galt. Den hyggelige, om end påtagede, aften eskalerer og udvikler sig til heftige diskussioner om fordomme, politik og religion.

Det er utroligt spændende at se en forestilling om islamofobi udspille sig på det her niveau. Temaet skaber øget indsigt og forståelse for noget, som de fleste af os kan have svært ved at relatere til, men som bestemt bør have en stemme i samfundet – hvilket det får gennem DISGRACED. Man skal dog være forberedt på, at det er taleteater, hvor det handler om historien og det, der bliver sagt. Med andre ord så skal man koncentrere sig hele vejen gennem stykket, og det kan til tider føles lidt langtrukket.

Skuespillerne spiller simpelthen røven ud af bukserne, og der er ingen tvivl om, at det er deres helt utrolige og troværdige spilpræstationer, som bærer den her forestilling. De har en voldsom energi, der når langt ud over scenekanten, hvilket skaber en følelse af, at man sidder midt i dramaet. Sådanne skuespilpræstationer er dog også en nødvendighed i et taledrama som dette.

Man skal holde tungen lige i munden, når man ser DISGRACED, da dialogerne er på et højkulturelt niveau, hvor der bliver smidt om sig med navne på malere, digtere og politikere. Som en ekstra service, har Betty Nansen Teatret da også tilføjet en sektion i deres program, hvor de netop gør opmærksom på disse referencer i forestillingen og derfor kommer med nogle letspiselige beskrivelser af, hvem de forskellige er. Det kan man altså orientere sig om, hvis man køber programmet. Stykket har en lidt sløv start, og der går lidt tid, før dramaet tager ordentligt fat, og man bliver revet med. Starten er også lidt forvirrende, og igen kræver det dyb koncentration, hvis man skal følge med.

Scenografien er en fed minimalistisk fortolkning af en typisk Manhattanlejlighed for de mere velhavende. Samtidig overrasker scenografien også med nogle spændende forvandlingselementer, der glidende og dirrende suger publikum ind og ud af scenen, transformerer scenariet og springer i tiden. Det er lækkert at se på, og det fungerer. Vi vil uden tvivl anbefale, at man tager ind og ser denne forestilling!

… du vil opnå øget indsigt, opleve dramatik på et højt plan og se nogle fantastiske skuespilpræstationer.

Alle unge under 25 år og studerende uanset alder kan få 100 kr. i rabat pr. billet. Du skal huske at medbringe gyldigt studiekort.