Anmeldelse: Green Day’s American Idiot

Spillested: Den Grå Hal på Christiania
Spilleperiode: 15. september – 22. oktober.

★★★★★

Den prisvindende London-musical, Green Day’s American Idiot, er kommet til Danmark. Manuskriptet blev skrevet i 2009 af forsanger Billie Joe Armstrong i samarbejde med den daværende instruktør Michael Mayer. Forestillingen er en slags rock opera, og der er tale om lyd i rockkoncert-kvalitet.
Alt foregår på engelsk, og den 1½ time lange forestilling består stort set kun af Green Day’s sange fra albumene American Idiot og 21st Century Breakdown. Sangteksterne indrammer historien om tre mænd, der drømmer om at flygte fra det kedelige forstadsliv. En af dem må blive hjemme, da hans kæreste bliver gravid, men de to andre tager til storbyen, hvor der er fyldt med stoffer, piger og undergrundsliv. Det skal dog vise sig, at sex, drugs and rock and roll ikke var, hvad fyrene havde drømt om.

Har man hørt bare lidt af Green Day’s musik, er denne forestilling en oplevelse ud over det sædvanlige. Teksterne får en ny betydning, når de bliver sat ind i den sammenhæng, og handlingen visualiseres i et brag af en teaterforestilling. Jeg er imponeret over, hvor nemt og vellykket det er at oversætte Green Day’s musik til at fungere i en musical-setting.

Forestillingen rammer lige ind i punk-problematikkerne, man måske kan huske fra 00’erne; drømmen om oprøret og skuffelsen, når man fandt ud af, at storbyens stoffer og vrede ikke førte noget godt med sig. At se American Idiot er som at se én lang musikvideo. Skuespillerne er mere ‘performere’, der synger og danser, som om det var en live Green Day-koncert.

Det jeg må give mest opmærksomhed er scenografien, skabt af Benjamin La Cour, som man måske kender fra Klokkeren fra Notre Dame. Siderne af scenen er bygget af kæmpe metalrammer i et murstensmønster, der minder om et forladt industribyggeri eller Pink Floyd’s Another Brick In the Wall. Scenegulvet består af tre kæmpe platforme, som hænger ned fra loftet i kæder. I løbet af forestillingen hejses de op og ned for at skabe de forskellige rum, karaktererne befinder sig i. Under platformene er der en trappe med løbebånd, som fx skaber et fantastisk tableau i sangen ‘Boulevard of broken dreams’, hvor Bruno Mitsogiannis går på løbebåndet og synger, mens hans skygge kastes op på de førnævnte platforme, som nu er hejst op, så de står horisontalt som kæmpe mure i et dystert gadebillede. Scenografien er simpelthen så gennemtænkt, at jeg har svært ved at forestille mig forestillingen uden.

Nogle gange bliver dele af forestillingen en smule langtrukne, og skuespillerne er til tider lidt for stillestående. Måske for at give plads til sang og tekst, men det gør, at der kommer nogle passager, hvor der ikke rigtigt sker noget på scenen. Det er dog småting set i forhold til den overordnede oplevelse af denne imponerende og energifyldte fest af en forestilling.

… du kan lide Green Day’s musik og synes, at punk-æraen fra 90’erne og 00’erne er en fed fortælling.

Er du studerende eller under 25 år, koster billetterne mellem 150 kr og 345 kr, alt efter hvor tæt på scenen, du vil sidde. Hvis du ikke er studerende og er over 25, koster billetterne mellem 250 kr og 445 kr.