Anmeldelse: Macbeth

Spillested: Odense Teater (Teatersalen i Odeon)
Spilleperiode: 14. september – 11. oktober 2017
Anmeldt af: Nana Bruhn Rasmussen

★★★★

Hvis man bliver pirret af den mørke side af mennesket, kan man med fordel tage ind at se denne både makabre og drabelige udgave af Shakespeares Macbeth. Historien om ridderen Macbeth, som drevet af grådighed og med hjælp fra sin manipulerende kone, Lady Macbeth, opnår tronen i Skotland, er nemlig fyldt med drama og mord fra ende til anden. Stykket er sat op af Odense Teater i anledning af åbningen af Odeons teatersal, som nu er indviet på allerblodigste vis. På scenen er der installeret både vandbassin og brandslange – netop fordi, at der bliver hældt, smurt og sprøjtet teaterblod ud over alle overflader, så man næsten er bange for at få svinet skoene til.

Stykket formår virkelig at skinne igennem rent visuelt i både scenografi og kostumer. Det er simpelt på en måde, som får selv de små detaljer til at skille sig ud. Begge dele selvfølgelig holdt i materialer som let kan vaskes rene for blodstænk. Ensemblet holder sig ikke tilbage for at blive svinet til, og blodets chokeffekt aftager derfor hurtigt. Til gengæld spiller det sorte, hvide og røde rigtig flot sammen, og teaterblodet er på den måde et godt virkemiddel i den mørke sal. Ligeledes er scenens opbygning interessant, idet man kan kigge lige henover scenen på den anden halvdel af publikum. Dette bidder man dog ikke så meget mærke i, da skuespillerne på imponerende vis formår at spille til begge sider.

Shakespeare er altid en svær opgave at løfte, fordi man skal gøre historien både tydelig og troværdig på trods af et smukt, men svært forståeligt sprog. Her lykkes det til dels. Skuespillerne fastholder igennem forestillingen en meget dramatisk spillestil, som på sin vis passer godt til Shakespeare, men som også hurtigt kan blive kedelig at se på, fordi der forsvinder en masse nuancer. Dette fungerer fantastisk i de overnaturlige scener med bl.a. skæbnesøstrene og Lady Macbeths påkaldelse af onde ånder, men i de menneskelige relationer virker det en smule overgjort og kunstigt. Af samme grund kan det være svært af få fat på alle personerne, hvorfor man med fordel kan undersøge historien lidt forinden. Generelt har skuespillerne dog et dejligt nærvær og særligt Banquos (Jon Lange) blodige genfærd, som uventet dukker op til middag, skal fremhæves, da det er helt umuligt at tage øjnene af ham.

Forestillingen er yderst gennemført i sin stil, men det ville have været dejligt, hvis det brede publikum var blevet hjulpet bedre på vej i historien, da jeg til tider godt kan sidde tilbage med en ”hvad-fabler-de-om?”-følelse.

…du trænger til et godt gammeldags (og blodigt!) drama og er lidt nysgerrig på, hvad ham Shakespeare egentlig er for en fætter.

Billetten koster 100-140 kr. afhængig af plads, hvis du er under 25 år. Uanset alder, er der, som studerende, mulighed for at købe sæsonkort til Klub U til 280 kr., som giver adgang til alle Odense Teaters forestillinger i sæson 17/18.