Anmeldelse: Havets bevægelser, Partita, Nomade

Spillested: Pantomimeteatret, Tivoli
Spilleperiode: 12. – 23. september 2017
Anmeldt af: Stinne Ingemann Henriksen

★★★★

Havets bevægelser, Partita, Nomade er tre moderne balletter i én, der foregår under åben himmel på Tivolis udendørsscene ved Pantomimeteatret.

I den første af de tre balletter, Havets bevægelser, bevæger danserne deres kroppe som havets bølger. Nogle gange er bevægelserne fløjlsbløde og rolige og andre gange er de store og udfarende, og det er derfor tydeligt, at de danner billeder af det uforudsigelige hav. Danserne skifter mellem at følge hinanden på fineste vis og ’skyller’ derefter ind på land som brusende bølger, én for én. Anden del, Partita, starter, da en ung kvinde træder alene ind på scenen i en kvindesolo til musik af Bach. Her følger solodanseren pianoets rytme og kaster nærmest tonerne op i luften og griber dem igen. I den sidste del, Nomade, mødes moderne dans og ballet i en speciel koreografi, der skildrer menneskers liv frem mod evigheden.

Det er en fryd for øjet at se på dygtige dansere med stor kropskontrol bevæge sig, og det bliver ikke dårligere af, at mændene fx har flagrende blå underdele og kvinderne mørke kjoler på i Havets bevægelser. Kostumerne bidrager nemlig til bølgefølelsen, når de svajer frit i vinden. I Partita-delen står det hurtigt klart, at om man er vant til at se ballet eller ej, så er dét her er en dygtig danser. Når danserne kaster hinanden rundt i Nomade gælder det også, at enhver kan set, at det ikke er lavet på én dag. Det har krævet træning, hårdt arbejde, muligvis blod, stensikkert en hel masse sved og måske også lidt tårer.

Det her er en smuk og enkel samling af interessante koreografier, der udføres af talentfulde dansere. At det foregår udenfor på Pantomimeteatrets lille scene giver et ekstra element af hygge og fællesskab. Folk sætter sig nemlig ned løbende ved siden af hinanden, da de kommer gående forbi og opdager, at der her foregår noget, de gerne vil se. Er man ikke så bekendt med ballet, så er det her et rigtigt godt sted at starte. Det varer nemlig kun 30 minutter og er let at gå til.

Skynd dig at se den, hvis…
… du vil slutte en hyggelig dag i Tivoli af med en lille fin samling af balletter eller hvis en smuk aften i Tivoli kunne være sagen. Husk lige regntøj og/eller varme klæder.

Man skal bare betale for indgang til Tivoli og det betyder, at det er gratis, hvis man har årskort og ellers skal man af med 120 kr.