Anmeldelse: GARDEN

Spillested: Bora Bora
Spilleperiode: 12. – 23. september 2017.
Anmeldt af: Daniella Ottendal Skovgaard

★★★★★★

Ternet gulv, tunge røde tæpper og store kaninhoveder danner tilsammen en syret, men interessant ramme for forestilling GARDEN. Som ene deltager bliver du lukket ind i et Alice i Eventyrland-inspireret univers, og du bliver konfronteret med spørgsmål om, hvem du egentlig er. GARDEN er en sanseoplevelse og en vandringsforestilling. Vink farvel til alt, hvad du ved om traditionelt teater, hvor du kan læne dig tilbage i sædet, mens skuespillerne folder sig ud. Her er du selv deltager. Som ene publikum – der er nemlig kun én tilskuer inde ad gangen – bliver du ført gennem en labyrint. Det Reumert-nominerede kompagni Himherandit Production inviterer dig på en rejse ind i det mystiske, som både føles som et spring ind i et Tim Burton-agtigt eventyr, der samtidig fungerer som et spejl. Her spejler du dig selv og din opfattelse af dig selv og omverdenen.

På bare tæer bliver man ledt rundt i en labyrint af tæpper. Fra første sekund bliver alle sanser stimuleret. Her er mørkt, og kun lyset fra den uddelte lommelygte lyser den snoede gang og den barfodede kvinde foran dig op. Duften af te fylder rummet. Man bliver hele tiden konfronteret med nye lyde, nye teksturer under sine fødder og mellem hænderne. Med det samme bliver man fuldkommen indhyllet i en stemning, der først slap mig, længe efter jeg havde forladt teatret. Jeg følte mig fuldstændig som Alice, der faldt ned gennem kaninhullet til en mærkelig verden; forvirret og nervøs, men alligevel med en nysgerrighed, der førte mig videre ind i det ukendte.

Forestillingen har en perfekt balance mellem information og freakshow. Man møder konstant situationer, rum og figurer, som gør dig helt paf. Man er aldrig efterladt uden instruktion eller guidance. I denne teaterform, der nemt kan være grænseoverskridende og skræmmende, har de fundet en gylden middelvej. Ja, forestillingen byder på uventede, og til tider grænseoverskridende, øjeblikke, men dog aldrig sådan, at det bliver ubehageligt. Skuespillerne har en fantastisk evne til at få deltageren til at føle sig tryg i det ellers ukendte rum. Brugen af det fysiske spillerum var udnyttet utrolig vellykket. Hvordan de har fået så mange rum og gange ind på så lidt plads, så man stadig føler, man kan fare vild, forstår jeg stadig ikke. Labyrinten føltes uendelig, og eventyrverdenen utrolig stor. Denne forestilling imponerede mig både praktisk og følelsesmæssigt og ved skuespillernes evner.

Jeg har svært ved at sætte en finger på GARDEN. Jeg var både rørt og dybt medtaget af illusionen, og måske gik jeg derfra lidt klogere på mig selv, end da jeg kom. Jeg kan bedst beskrive oplevelsen af den ”transformation”, jeg gennemgik som en tur ind og ud af Narnia. Da jeg igen blev lukket ud af Bora Bora, var jeg rundt på gulvet, bjergtaget og havde en ny opfattelse af, hvad teater egentlig kan.

… du har magiske evner og kan trylle et par ekstra forestillinger frem. GARDEN er nemlig fuldstændig udsolgt, desværre.

Der er desværre ikke billetter at hente til GARDEN, men generelt kører Bora Bora med både ungdoms- og grupperabatter helt ned til 50 kr.