Anmeldelse: Human Nature

Spillested: Teater Katapult
Spilleperiode: 7. – 29. september 2017
Anmeldt af: Sofie Skjøtt

★★★★

I Human Nature bydes publikum ind til en anderledes forestilling, da den benytter sig af binaural lyd, hvilket de fleste kender som 3D-lyd. På sæderne i salen hænger der hovedtelefoner, som publikum fra start bedes tage på. Herigennem hører vi skuespillernes stemmer, som opfanges af specialmikrofoner på scenen. Samtidig med skuespillernes ord, høres en indtalt lydside i form af underlægningsmusik og forstærkende lydeffekter. Det er det moderne menneskes relation til naturen eller mangel på samme, der er omdrejningspunktet i denne forestilling, hvor et par og deres datter flytter ud i skoven for at komme tættere på naturen.

Brugen af høretelefoner gør denne teateroplevelse markant anderledes end det, man er vant til. Som publikum omsluttes man af skuespillernes stemmer, der varierer i intensitet, nærvær og styrke. Hele tiden forvandles følelsen af nærvær: Det ene øjeblik lyder det som om, der er en glasvæg mellem os og dem, det næste øjeblik er det som om, de hvisker os direkte i øret. Det at skuespillernes stemmer er så tæt på os, at vi nærmest indhylles i dem, gør det til en meget poetisk oplevelse og skaber stort fokus på de ord som formidles. Man lulles ind i karakterenes tanker og bløde stemmer, men mærker også ubehagelige lydeffekter i ørerne og sanser, når virkeligheden kommer for tæt på. Alt sammen bidrager til en yderst sanselig oplevelse, hvor man til tider må give sig hen til atmosfæren frem for at forstå hver del af historien. Det er en helt ny måde at formidle en historie på, da høretelefonerne og deres forvridning og forstærkning af stemmerne giver følelsen af at høre en lydbog eller et radiodrama. Det er en drøn spændende kombination mellem teater, det skrevne ord og menneskets og naturens stemme.

Desværre overrumples man let af alle de indtryk, man får undervejs, og man skal derfor koncentrere sig for at følge historien. På scenen veksles der hyppigt mellem skuespillernes spil, en grafisk billedside og poetiske sætninger, der projekteres på scenografien. Hvert enkelt sandkorn der rammer trækonstruktionen, og hvert host hos publikum bliver opfanget af de lydsensitive mirkofoner.

Forestillingen vil rigtig meget og de overvældende mange indtryk, både for ører og øjne, gør at man ganske enkelt bliver træt. Alligevel er der noget ved denne sensitivitet, man som publikum får af indtrykkene, som gør at Human Nature sniger sig ind under huden på en.

… du vil opleve en ny måde at se og HØRE teater på og samtidig se noget samtidsrelevant teater, der fortælles på poetisk vis.

Er du under 25 år koster en billet 60 kr. Er du studerende over 25 år koster en billet 90 kr.