ZULU Comedy Festival: Pussy Jam

Spillested: Teatret Svalegangen og på Alberts i Aarhus
Spilleperiode: 6. – 7. september 2017
Anmeldt af: Kathrine Lemmeke Madsen

du vil underholdes af et intimt og varierende stand-up show, hvor to feminister forholder sig kritisk til samfundet og politik.

Sanne Søndergaard og Karina Willumsen har gennem mange år sat sit præg på den danske comedy-scene med politisk og feministisk satire. I dette show har de forenet deres evner, så publikum i løbet af aftenen både får skrålet med på Karinas slagsange om lesbianisme og liberale mænd samt grinet med Sanne om almene problemstillinger og personlige anekdoter.

Selve showet passer perfekt til ”Off The Record” scenen på Svalegangen, der skaber en intim og lun stemning fra begyndelsen, hvor der er plads til fejl og notater på scenen, som gør, at det hele føles nede på jorden og dejligt casual. Karina får allerede i løbet af de første fem minutter skabt et fællesskab med publikum gennem aftenens første fællessang, ”Bliv lesbisk, nu”. Det aktive fællesskab skaber nærvær, og sangen fungerer som en rød tråd gennem hele aftenens show ved at blive gentaget – måske endda lidt for meget. I det store hele shiner Karina på scenen med sin sarkastiske, kærlige tilgang til den traditionelle opfattelse af kønsroller, som nok ses størst i feminist-hittet om de liberale mænd i vores samfunds magtpositioner, heriblandt den søde Joachim B. Olsen.

Sannes del af showet veksler mellem generelle problemstillinger og personlige anekdoter: ”Kan vi kvinder præstere det samme som mænd, også når PMS-monsteret melder sig?”, ”er det okay at starte en nabokrig, når man lige er flyttet ind?”, og hvorfor bruger man overhovedet frasen ”Det ik’ så ringe endda?”. Hun har også en fed kontakt med publikum og griber de øjeblikke, der opstår netop denne aften. Sanne får lattermusklerne i gang og fremstår meget performativ, hvilket sommetider desværre også afslører, hvor tilrettelagt og konstruerede nogle af momenterne er.

Alt i alt var det en aften med grin, musik og fokus på det politiske, og man følte sig i trygge hænder under hele showet.