Anmeldelse: Voksen

Spillested: Teater ZeBU
Spilleperiode: 6.–12. september 2017
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★

Den finurlige forestilling Voksen med den fine undertitel: hvad er der på den anden side? stiller skarpt på overgangen fra barn til … ja, voksen! Forestillingen er inspireret af samtaler med en gruppe udskolingselever, der har delt deres tanker om det at blive og være voksen. Tre skuespillere levendegør tankerne og hopper skiftevis rundt mellem tre fjollede fortællerkarakterer og et fyldigt og farverigt persongalleri. I centrum af fortællingen står den unge pige Jenny, der higer så stærkt efter at være voksen, at hun løber væk hjemmefra med sin kæreste, Rex. Jenny vil have villa, vovse og vrælende baby, og det kan kun gå for langsomt. Men når alt ikke går som planlagt, og alvoren træder ind, hvad stiller man så op med det at være voksen?

Voksen balancerer virkelig fint mellem en falde-på-halen lignende fjollet humor og en tungere mere alvorlig tone. Det er ikke nemt at omstille sig fra barn til voksen, hvilket forestillingen skildrer på humoristisk vis med disse abrupte stemningsskift og scenarier, der virkelig sætter voksenlivets absurditeter på spidsen.

Med få, men virkningsfulde rekvisitter som f.eks. barbiedukker, hundemasker og flødeboller formår de at skabe et barnagtigt univers, der stiller spørgsmål ved, hvordan voksne mennesker egentlig prioriterer deres tid og energi. Julie Riis, Jan O. Mogensen og Carl Martin Norén har et let, komisk samspil og udfordrer især den yngre del af publikum med et bramfrit sprog og eksplicitte beskrivelser af Jennys første gang. Der fnises og rødmes rundt omkring, men latteren afløses hurtigt af en komplet stilhed, når stemningen vender, og voksenlivet pludselig ikke var så rosenrødt længere.

Forestillingen henvender sig nok primært til unge mennesker, der selv snart flyver fra reden, men publikum i alle aldre vil kunne genkende sig selv og perioder i livet, som var ekstra udfordrende, pinlige eller skøre. En samtale mellem to fornøjede hunde giver især stof til eftertanke, når idéen om det simple hundeliv holdes op mod menneskenes stress og jag. Det er sjovt, fjollet og til tider også lidt plat, men forestillingen har bogstavelig talt en gravalvorlig del, der gør den værd at opleve.

du har en lillebror, niece eller en mormor med et barnligt sind, der godt kunne trænge til en lige dele humoristisk og alvorlig skildring af voksenlivet.

Der er masser af gode rabatter at hente til denne forestilling – både for unge og voksne! Er du under 25 år, kan du hive en billet hjem til 55 kr., er du studerende over 25 år, skal du af med 75 kr.