Anmeldelse: Nature Wild

Spillested: Den Fynske Opera
Spilleperiode:
2. sep. – 12. sep. 2017 (19. sep. i Aarslev og 10 nov. i Sønderborg).
Anmeldt af:
Rasmus Borst

★★★★★★

Nature Wild er en scenekunstperfomance bygget op omkring interviews med hjemvendte soldater, hvor der både fortælles om de problemer, de hjemvendte selv må døje med, men også de problemer som deres pårørende må igennem. Tre optrædende formidler alt dette gennem dans, opera og teater, mens lydsiden skifter mellem smuk klassisk musik og hård elektronisk musik.

Forestillingen bygger på interviews med tidligere udsendte soldater og særligt med fokus på, hvordan de har brugt naturen i deres søgen efter at komme tilbage til en normal tilværelse. Derfor starter vi naturligvis med at blive sendt en tur ud i naturen, hvor et ungt pigekor sniger sig ud gennem buskene, hvilket er både rart og uhyggeligt. Faktisk er det en perfekt start, for når publikum sætter sig i salen, hvor den egentlige forestilling finder sted, så har de naturen med sig ind, og det puster ekstra liv i scenografien, der reelt set bare er en skærm, et telt og lidt grene. Storskærmen viser os naturskønne billeder understøttet af et stykke violin, pludselig afbrudt af skud, larm, hård techno og så tilbage til den skønne natur igen. Alt imens de tre optrædende synger og danser sig gennem de følelser, som er så utroligt svære at sætte ord på for de involverede i sådan en krig. Det er så skarpt koreograferet, og sammenspillet mellem alle elementerne sidder lige i skabet. Det er ofte skide brutalt at høre på, men samtidig så vanvittigt rørende, at du langsomt mister overblikket over, hvornår forestillingen er larmende, og hvornår den er stille. Begge dele er lige farlige og smukke, og det hele rammer dig lige i hjertet uden at det på noget som helst tidspunkt nærmer sig følelsesporno. En helt igennem uafrystelig oplevelse som jeg på det varmeste kan anbefale.

… du er klar på at blive konfronteret med et utrolig hårdt emne, som samtidig er leveret så knivskarpt og ærligt, at man ikke kan undgå at blive rørt.

Studerende og fattig? Sådan gør du…
Hvis du er under 25 år, kan du få billetter for 100 kr. Samler du 6 personer under 25 år, får du ungdomsgrupperabat, og så koster billetterne kun 80 kr. Normal pris for en billet er 180 kr.