Anmeldelse: #AMLET

Spillested: Aarhus Teater
Spilleperiode: 1. – 27 september 2017.
Anmeldt af: Mads Andersen

★★★★★★

#AMLET beskrives af Aarhus Teater som en udstillingsforestilling, hvor vi møder personerne Amlet og Felia, som vi aldrig har set dem før! En moderne forvandling af det gamle stykke, hvor de to karakterer nu er en del af en moderne, ung generation fyldt med fortvivlelse. #AMLET er en destillation af Saxo Grammaticus’ saga Amleth og Shakespeares Hamlet, nyfortolket og omskrevet af forfatter Caspar Eric og iscenesat af instruktør Sargun Oshana.

#AMLET kan bedst beskrives som en form for interaktiv performanceinstallation. Instruktør Sargun Oshana og scenograf David Gehrt har forvandlet Aarhus Teaters Studio-scene til en såkaldt ’white box’, der er helt tom for de traditionelle konventioner, man normalt forbinder med teatret. Her indbydes publikum til, sammen med skuespillerne, at udfylde og skabe indhold og billeder i dette sceniske lærred. Og det er fedt!

Forestillingen starter som en udstilling, hvor publikum går rundt og beskuer og interagerer med forskellige installationer. Alle stolene, der står langs væggen, er spærret af med midlertidigt afspærringstape, hvilket gør, at publikum ikke kan sætte sig. Samtidig går stykkets skuespillere, Simon Mathew og Olivia Joof, rundt blandt publikum og opfører forskellige monologer, mens de ser publikum direkte i øjnene, tager dem i hænderne, fører dem rundt og meget andet. Da tapen på stolene bliver brudt, kan publikum sætte sig, og herefter går forestillingen over i den mere performative del. Her ”maler” de to skuespillere rummet med smukke æstetiske og ømme billeder samt stærke, rørende og provokende momenter af mere fysisk karakter. Simon og Olivia spiller røven ud af bukserne! De er dygtige og hippe skuespillere, og deres spil er utrolig intenst og ægte.

Teksten er skrevet af forfatteren Caspar Eric; en fremragende, og vanvittigt begavet, tekst, hvor man kan mærke den gamle Hamlet-tekst i baggrunden, samtidig med at den er utrolig moderne og aktuel. Selve essensen og grundfølelsen fra Hamlet er altid til stede.
Normalt kan jeg have rigtig svært ved performanceteatrets meget fysiske og abstrakte univers, men #AMLET er et eksempel på, at dette kan udfolde sig med mening og succes.

… du vil overraskes, skubbes til, underholdes og opleve Shakespeares Hamlet på en måde, som du aldrig har oplevet den før. Jeg vil helt klart anbefale, at man tager til Aarhus og ser denne specielle forestilling.

Er du studerende eller under 25 år, så koster en billet 60 kr.