Anmeldelse: Den indbildt syge

Spillested: Odense Teater
Spilleperiode:
31. august – 30. september 2017
Anmeldt af:
Rasmus Borst

★★★★

Odense Teater skyder sæsonen i gang på Store Scene med en klassiker af de helt store, nemlig Molières Den indbildt syge. Forestillingen handler om rigmanden Argan, der selv mener, at han er uhelbredeligt syg og eftersom, det er en udmærket forretning, mener alverdens læger jo det samme. For sit eget helbreds skyld vælger Argan derfor at gifte sin datter bort til en læge – meget imod hende vilje, da hun allerede er forelsket i en anden. Så er der ellers lagt op til en klassisk forvekslingskomedie med alt, hvad det indebærer af snarrådige stuepiger, pengegriske stedmødre og ung kærlighed.

Odense Teater skal jo, som et af landets nationalteatre, levere sin del af klassiske forestillinger, og med Den indbildt syge går de hele vejen. Det er klassisk farce igennem hele forestillingen og særligt Anders Gjellerup Koch og Malene Melsen skal have stor ros for at give de to hovedkarakterer så meget liv og galskab uden, at det falder til jorden. Malene Melsen spiller stuepigen, der på én gang er underspillet og spydig, og samtidig så fuldstændig uhæmmet fjollet, at man ikke kan undgå at holde af hende fra første replik. Det er dog også hendes replikker, som løfter stykket. Resten af karaktererne bliver nemlig lidt for arketypiske. I stedet for at være hele karakterer, agerer de mere bare ud fra forskellige funktioner til hovedrollerne (udover en pludselig, meget intens scene imellem Githa Lehrmann og Mette K. Jensen – ærgerligt, at vi ikke fik mere af den skuffe!)

Der leges med brud på den fjerde væg konstant, og karaktererne kan derfor både bede om at få lyset dæmpet og tændt eller få slukket for fuglelydene, hvis de bliver for irriterende. Det hele er decideret gakket, og her tror jeg også, forestillingen kommer til at dele vandene. Er man til slap-stick og store armbevægelser bliver man i hvert fald ikke skuffet, men derfor mangler den desværre også det bid og den nødvendighed, som en klassiker helst gerne skulle have for at blive spillet endnu engang.

Den kunstneriske nødvendighed er derfor overhovedet ikke at spore, men nogle gange kan en underholdende aften i teatret jo også være rigeligt! Og uanset hvor ”hipster-kunstner” jeres udsendte anmelder gerne ville forekomme at være, så må man jo også nogle gange bare krybe til korset og anerkende, at gakkede tissemandsjokes kan være skidesjove – og det er de, i langt de fleste tilfælde i Odense Teaters version af Den indbildt syge! Slutningen emmer desværre af, at man ikke længere har vidst, hvordan man skulle komme videre og bliver derfor underligt mangelfuld, og det er lidt ærgerligt, at det netop lige er dén slutning, man jo som bekendt skal gå ud på.

… hvis du er til gakkede komedier og ikke synes, at der længere er nok folkekomedier på landets skrå brædder, så er dette stykke lige noget for dig!

Odense Teater kører igen deres klub U koncept, hvor folk under 25 år for 280 kr. kan købe et sæsonkort til alle teatrets opsætninger. Ellers koster en billet imellem 80 og 335 kr.