Anmeldelse: SÅRBAR

Spillested: Kunstbygningen FILOSOFFEN, Odense
Spilleperiode:
30. august – 2. september 2017
Anmeldt af:
Rasmus Borst

★★

SÅRBAR er en kunstinstallation/performance skabt af performancegruppen Young AMP i samarbejde med Kunsthallen FILOSOFFEN i Odense. De fem kunstnere har hver især skabt en performance eller installation i hver deres rum inde i kunsthallen. Alle kredser de om emnet sårbarhed og forsøger at vende denne sårbarhed til en styrke. Man kan som publikum frit vælge at gå mellem de forskellige rum, og man er derfor selv med til at skabe helhedsoplevelsen.

De fem performanceinstallationer er af vidt forskellig karakter og kun bundet sammen af det faktum, at de alle sammen handler om den sårbarhed, man som ungt menneske uundgåeligt støder på i sit liv. Vi møder den tabte kærlighed, nervøsiteten, fremmedgjortheden samt presset fra omverden. Styrken ligger i, at man som tilskuer selv kan vandre rundt mellem de forskellige rum, og at de i kraft af deres forskellighed har noget at byde på, mens man altid mærker temaet. Performerne er virkelig til stede, og det er tydeligt at se, at der er taget udgangspunkt i personlige fortællinger, hvilket vi mærker hele vejen igennem, i samarbejde med smukke scenografier og lydbilleder. Alle rummene er desværre ikke lige velarrangeret, og flere gange bliver man forstyrret af lyde fra de andre installationer. Det bliver svært for publikum at navigere rundt i selve installationerne, hvilket desværre alt for ofte ødelægger de smukke momenter, som opstår sammen med kunstnerne. Denne mulighed for at gå fra den ene performance til den anden kommer altså i længden til at være en svaghed. Det første møde med kunstnerne virker så kraftfuldt, at man som publikum hurtigt opdager, at mange af øjeblikkene bliver gentaget, i stedet for at udvikle sig gennem den time det varer. Det er enormt ærgerligt, da mange af installationer har enormt stærke tanker bag sig. Det helt alvorlige stik i sjælen udebliver ofte, da vi ikke bliver fulgt (eller presset) længere ind i følelserne, end det som det umiddelbare indtryk kan frembringe. Der er tænkt på en stærk præsentation, men helhedsoplevelsen af ægte mennesker, som udleverer deres inderste følelser, udebliver desværre for mig.

… du er til performancekunst og gerne vil udfordres mens unge talenter vender deres sjæl på vrangen.

Fredagen er udsolgt, men man kan få billetter til 30 kr.