Anmeldelse: OMSORG

Spillested: Teater FÅR302
Periode: 24. august – 16. september 2017
Anmeldt af: Mads Andersen

★★

OMSORG er skabt i et kunstnerisk samarbejde med det internationalt anerkendte kompagni Instituttet [SE]. Forestillingen er et forsøg på at bearbejde måden, hvorpå vi håndterer tab og sorg i det postmoderne samfund. En bearbejdelse af det moderne menneskes måde at være sammen på og tabet af en større fællesskabsfølelse, som vi havde engang.

Vi starter med det gode, ligesom forestillingen også umiddelbart starter godt ud. I det lille og intime teaterrum ser vi en idyllisk, grøn bakketop placeret, så den vokser op fra et trælgulv i noget, der ligner en typisk lille stue, hvor der står blomster i vindueskarmen. Lidt senere kommer skuespiller Peder Holm Johansen nøgen ind på scenen og fyrer en spændende, aktuel og indholdsrig monolog af, der sætter fokus på nutidens forskruede kropssyn og den måde, vi tager på stranden i dag. Skuespiller Birgitte Prins optræder også på troværdig og medrivende vis under sine monologer.

Men nu til det knap så gode: Denne forestilling er en underlig form for hybrid, der stiler efter et poetisk og sanseligt univers, som desværre blot består af arketypiske, artistiske og abstrakte danseagtige bevægelser, der blander sig med monologer. OMSORG trækker tråde tilbage til noget, der til dels kunne minde om Becketts absurde teater. Desværre bliver intet af det mestret på ordentlig vis, og intet af det brænder, så at sige, ordentligt igennem. Derfor sidder jeg under hele forestillingen med en halvhjertet og tom fornemmelse, hvilket resulterer i kedsomhed. Jeg har meget svært ved at se, hvordan denne forestilling bearbejder begrebet ’omsorg’. På mange måder vil jeg mene, at der i stedet for er tale om en bearbejdelse af ’ensomhed’, da de forskellige karakterer altid fremstår ensomme og alene, da de oftest taler for sig selv og for døve ører – selvom de er omringet af de andre karakterer og står tæt sammen i det lille scenerum.

Alt i alt lever denne forestilling op til mange menneskers arketypiske fordomme omkring performance og teater. Noget som man også sagtens kunne forestille sig, at Lex & Klatten på satirisk vis kunne have gjort grin med – tager man de briller på under forestillingen, så er det, man ser da gennemgående morsomt.

… du er til et sanseligt, fysisk og absurd univers.

Er du under 25 år koster en billet 70 kr. Er du studerende over 25 år koster en billet 90 kr.