Anmeldelse: Ophelia

Spillested: HamletScenen på Kronborg Slot
Spilleperiode: 22. – 23. august
Anmeldt af: Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★★

Ophelia er en japansk Noh forestilling som vises udendørs på Hamletscenen. Forestillingen er specielt skabt til dette års Shakespeare Festival og er et gæstespil af kunstnere fra en veletableret Noh-familie. Japansk Noh teater stammer tilbage fra 1300-tallet og er en kunstart, som videreføres fra far til søn. Noh teatret er fuldt af konventioner og regler. På scenen befinder sig tre mænd, der spiller på trommer, en fløjtespiller og en gruppe af mænd, som sidder på knæ og synger kor. Desuden bevæger skuespillerne sig ind og ud af scenen, én ad gangen, i et helt specielt rørelsesmønster. Man kan mærke, at dette traditionelle teater er udført med sirlighed og perfektion. Forestillingen blev opført på japansk, og blev tekstet til dansk og engelsk.

Det japanske teater er langt fra det vestlige teater. Man skal væbne sig med tålmodighed og acceptere musikkens underlige og til tider umelodiske karakter. Eftersom jeg ikke forstår japansk, er det meget uhensigtsmæssigt, at der er koks i tekstningen. Det er nærmest umuligt at finde hoved og hale i historien, der i forvejen er har en helt anden form for narrativ opbygning end den type, jeg normalt ser. Jeg har ikke de rigtige præmisser for at forstå forestillingen og savner at blive ledt bedre ind i universet og detaljernes betydning. Jeg tror, der er symboler, tegn og rørelser, som har bestemte betydninger, men det er ikke til at afkode uden et bedre kendskab til Noh teatret og dens form. Det fascinerer mig, at kostumerne på scenen er over 100 år gamle, og at en af maskerne stammer fra 1700-tallet.
Ophelia er en kulturel oplevelse ud over det sædvanlige. Et lærerigt og spændende lille møde med en fremmed kultur.

… hvis du i forvejen kender til japansk Noh teater eller er interesseret i at opleve en helt anden kultur.

En gruppe på 6 unge under 25 år kan få billetter til 50 kr. stykket.