Anmeldelse: Fragt

Spillested: Aarhus Havn (forestillingen er fra Aarhus Teater)
Spilleperiode: 17 – 27 august
Anmeldt af: Freja Stendahl Johansen

★★★★

Fragt er en site specific-forestilling, hvilket betyder, at det er en forestilling, der er skabt til en bestemt lokation – i dette tilfælde Aarhus Havn. Publikum bliver hentet ved teateret og fragtet i bus ned til havnen, hvor man bliver fordelt ud på et af tre hold. Hvert hold har en skuespiller tilknyttet (Kjartan Hansen, Gry Guldager eller Matias Hedegaard Andersen), som agerer publikums guide rundt blandt kraner og containere på havnens terrorsikrede område, hvor man hele tiden skal bære sikkerhedsvest, hjelm og billed-ID. Det er ellers et område, der normalt er helt lukket for offentligheden, og det føles helt hemmeligt at gå rundt der.

Det er forestillingens ønske at vise publikum havnens lukkede verden og fortælle om, hvordan de varer, vi køber hver dag, ender i supermarkederne. For rigtig mange af dem har på et eller andet tidspunkt ligget i Aarhus Havn. Inden vi får dem i hænderne, har de været igennem et kæmpe system af bl.a. skarpe logistikere og gigantiske containerskibe – et system, der er helt usynligt for forbrugeren. Der er så meget, vi ikke ved.

Turen rundt i havnens rå industrielle kulisser er en sanselig rejse fuld af indtryk. Der gøres mange stop på turen, hvor man bl.a. andet møder afrikanske dansere og musikere, et skarptskydende råbekor, over 100 plastikgrise og slæbebåden Jakob. Forestillingen er en slags montage af indslag, men et gennemgående indslag er et digt og nogle nykomponerede stykker musik, som afspilles i højtalere på de forskellige stop og lægger et poetisk fiktionslag over forestillingen.

Der skal ikke herske nogen tvivl om, at forestillingen har været et meget ambitiøs projekt, og der er et kæmpe maskineri af mennesker involveret, for at det skal køre rundt. Man mærker tydeligt, at intet af det, man oplever, er tilfældigt – undtagen vejret. Hele turen føles meget velplanlagt og havde god timing. Som publikum føler man sig i trygge hænder i de uvante omgivelser.

Det poetiske lag med digtet er rigtig godt tænkt og fungerede nærmest som en personificering af havnen. Det var en god kontrast til den store mængde kolde facts (tal, statistikker, osv.), som man fik af sin guide, som ellers godt kunne blive lidt tungt. Generelt var det rigtig spændende at se, hvordan de forskellige kunstneriske indslag pustede liv ind i de rå omgivelser. Det skal dog nævnes, at det til tider var svært at forstå kronologien i indslagene

Det er en forestilling, der udfordrer sit publikum. Når man tages ud af teatersalens vante rammer, ophører de regler, der ellers plejer at høre til en teateroplevelse. I Fragt lægges der meget op til, at man som publikum i høj grad selv er med til at  skabe sin oplevelse; du bestemmer selv, hvilken vinkel du vil se det fra, du må gå rundt, som du vil, og du må røre ved næsten alt. Der er også rigtig god tid til at udforske og fordybe sig på de forskellige stop. Nogle gange lidt for god tid. Derfor varer forestillingen også tre timer.

Man kan godt blive lidt i tvivl om, hvad det er, forestillingen gerne vil have, at publikum bruger sin store nyerhvervede viden om havnen til. Man føler sig oplyst, men ikke nødvendigvis ændret. Der skal dog ikke herske tvivl om, at man efter forestillingen er en spændende og alsidig teateroplevelse rigere.

Det er rigtig fedt, at Aarhus Teater med denne forestilling udfordrer sig selv og sit publikum ved at skubbe grænserne for, hvor en teateroplevelse kan finde sted.

du har en tidsmaskine. Den spiller desværre meget få gange, og alt er udsolgt.

Der er desværre ikke så meget at gøre, da der ikke er flere billetter.