Anmeldelse: Hvad Skal Barnet Hedde?

Spillested: Bådteatret
Spilleperiode: 11. – 13. Juli

★★★

Hvordan skal man finde ud af, hvem man er, hvis alle andre har travlt med at putte én i kasser, uden at ville lytte til ens egne refleksioner? I Hvad skal barnet hedde? tager de tre piger fra Teater Finkemand fat i historien om det spirende menneske. Forestillingen er en slags kropslig komedie, som er fuldstændig vanvittig og fjollet. Vi hives igennem forestillingens hovedperson Katinkas liv; fra fødsel op til hun er ca. 25 år. Forestillingen er bygget op omkring udvalgte dele af Katinkas liv med en vekslen mellem tale og dans.

Det gode og det mindre gode
Hvad skal barnet hedde? er en mærkværdig forestilling på godt og ondt. De overdrevne, nærmest surrealistiske historiebidder, får ofte publikum til at ligge flade af grin. Der tages fat om en masse genkendelige persontyper og samfundsproblematikker, f.eks. børnehavepædagogen Ulla, som belærer unge Katinka om, hvordan man er en god pædagog, eller da Katinka bliver arbejdsløs og finder ud af, hvordan det er at være til møde i a-kassen, når man er skuespiller. De karakterer, pigerne får opbygget, er ekstreme, men alligevel så genkendelige. Kombineret med pigernes fremragende komiske timing kan man til tider næsten ikke holde op med at grine.

Dansestykkerne i forestillingen er udmærkede, men det er tydeligt, at ikke alle på scenen er dansere. Dansen fungerer bedst, når det en del af en karakter, eller når det bare er så mærkeligt, at det er sjovt at se på i sig selv. Koreografierne føles dog ofte lidt malplacerede. Det er som om, de ikke helt passer til resten af stykket, som har en overdrevet næsten revy-agtig humor. På samme måde rammer visse scener bare ikke plet, og publikums tavshed vidner om, at det ind i mellem bliver lidt for underligt.

I løbet af hele forestillingen forsøger Katinka gentagende gange at henvende sig til publikum for at fortælle om sine refleksioner om, hvem hun er. Hver eneste gang afbrydes hun dog af de to andre skuespillere. Til slut bindes der sløjfe om denne kamp, da Katinka får en rolle som Nora i ‘Et Dukkehjem’ og endelig finder en identitet. Der er selvfølgelig noget paradoksalt i, at når hun endelig finder en identitet, så er det ikke hendes egen. Netop dette resulterer også i en noget tragisk slutning, og Katinka er blevet afbrudt i sin identitetssøgen for sidste gang.

… du vil se en hylende morsom forestilling om at finde sig selv krydret med lidt aparte dansstykker.

Der er ingen studierabat til denne forestilling, men en billet koster så også kun 50 kr.