Anmeldelse: Askepot

Spillested: Pantomimeteatret i Tivoli
Periode: 22. juni – 27. august 2017
Anmeldt af: Clara Gleerup og Line Kirsten Nikolajsen

Line: ★★★★
Clara: ★★★★★

Den mere end 1000 år gamle fortælling opsættes her som en mini-ballet på små 30 min. Fortællingen om den stakkels unge Askepot, som lever som tjenestepige for sine onde stedsøstre og onde stedmor, er et klassisk Grimm-eventyr, som næppe kræver nærmere referat. På pantomimeteatret har man opgivet den mere polerede Disney-udgave til fordel for den originale og noget mere groteske fortælling, hvor stedsøstrene både hugger en hæl og klipper en tå i deres iver efter at vinde prinsens gunst. Disneys sødme kommer vi dog ikke helt uden om, da det hele er blevet poppet godt og grundigt op med fortryllende og sødmefyldt musik af elektropop-musikeren Oh Land (Nanna Øland), samt koreografi af den anmelderroste russiske koreograf Yuri Possokhovs. Dertil er det selveste H.K.H. Dronning Margrethe, der står bag scenografi og kostumer.

Selvom ballet ikke normalt er dit første valg, så tør vi næsten godt love, at Askepot er én, de fleste kan være med på. Den korte længde er dels rigtig velegnet til det lille udendørsteater, som Pantomimeteatret er, og dels synes den at være særligt passende for denne pangfarvede Oh-Landske udgave af det gamle folkeeventyr. Derudover er Dronningen ikke bange for at bruge masser af farver i sin scenografi og kostumer, og det komplementerer Oh Lands legende og boblende musikunivers på forrygende vis. Det er dog det Oh-Landske univers, der er den altoverskyggende og dominerende inspiration, som både dronningens og Possokhovs arbejde virker til at være lavet ud fra. De to stedsøstre er f.eks. iklædt chicke bodystockings og farverige parykker, der til forveksling kunne ligne én af de mange spændende frisurer, der gennem tiden har prydet Nanna Ølands smukke hoved. Dog bliver Dronningens scenografi, der er præget af hendes lettere simple og juvenlie streg, også en anelse for flad i forhold til det ellers så legende og kreative univers. De store baggrundstæpper, hvorpå Dronningen har malet forestillingens mange forskellige rum, bliver ganske enkelt lidt for gammeldags og uopfindsomme i forhold til forestillingens øvrige kreative niveau. Kun til allersidst, da Askepot og Prinsen har fået hinanden, og den farverige konfetti daler ned fra oven, rammer Dronningen helt plet. Her er der malet farverige blomster på en hvid baggrund, der trods sin simpelhed spiller perfekt sammen med legende koreografi og Oh Lands fine stemme, der syngende spørger, om vi tror på eventyr.

Yuri Possokhovs koreografi er umådeligt velegnet til en pop-ballet som denne. Den klassiske ballet blandes med breakdance-agtige bevægelser, og det hele er sprængfyldt med energi. Koreografien er på én gang yndig, finurlig og humoristisk. Vi er særligt vilde med de dansere, der spiller de fugle, der hjælper Askepot igennem eventyret, og som danser med en helt perfekt mængde lethed og legen. Også de to stedsøstre møver sig hoftevrikkende ind som et af forestillingens humoristiske og koreografiske højdepunkter. De er er så tilpas skabede, forkælede og forfærdelige, at man ikke kan andet end at holde en lille smule af dem. Askepot (Fenella Cook) er også yndig og bevares – rigtig dygtig. Men som det ofte er med eventyrprinsesser, mangler hun desværre en lille smule bid og bliver i længden en lidt flad fornøjelse. Den hovedløse forelskelse i den unge prins, er ganske enkelt ikke særlig overbevisende, hvilket vi til gengæld ikke et øjeblik betvivler, når vi kigger på den længsel og passion, prinsen (Robert Thomsen) danser med.

Så for opsummerende at vende tilbage til Oh Lands spørgsmål til sidst i forestillingen: “Tror vi på eventyr?” Ja – det må vi trods alt indrømme, at vi gør efter denne familievenlige pop-udgave af Askepot.

… du har lyst til en sommerlig, ørehængende, konfettifyldt og sej pop-udgave af et skønt gammelt folkeeventyr.

Så længe du har købt entre til Tivoli, har du også billet til Askepot, da forestillingen er på den lille udendørs scene Pantomimeteatret (den med påfuglen lige ved hovedindgangen). Dvs. billetten koster 100 kr.