Anmeldelse: Cellen

Spillested: Sonnerupgaard Gods
Spilleperiode:  21. juni – 28. juni 2017

★★★★

Cellen er en forestilling, som handler om det at lide af posttraumatisk stress syndrom (PTSD). Vi følger en soldat, som skal til veterantræf. Han kommer dog aldrig afsted, da han får en slags angstanfald, som kaster ham tilbage i et langt flashback til tiden under krigen. Her er han fangevogter for en formodet terrorist, som skal opbevares, indtil han kan komme tilbage til Danmark og stå for en retssag. De lokale kommer jævnligt forbi og torturerer fangen, og der opstår desuden tvivl i forhold til, om fangen overhovedet er skyldig.
Forestillingen er opsat af foreningen Teater Solaris, hvis mål er at bruge teater til at behandle tabuer, hvorfor deres forestillinger efterfølges af debatter med personer, som er relevante for emnerne. Cellen er skabt med hjælp fra Danmarks Veteraner, og det er også veteraner, som er til stede for at debattere efter forestillingerne.

I en tid hvor terror og krig for mig føles tættere på end nogensinde før, dykker denne forestilling ned i noget dybt relevant. Hvordan er det at have været soldat i krigen? Skal man gribe ind, når et menneske man har fået at vide er skyldigt bliver tortureret for øjnene af en? Det er tunge emner, og det er helt tydeligt, at det berører publikum dybt.
Cellen er opsat helt simpelt med et rum og en stol, som vha. lyset skifter mellem at være soldatens dagligstue og det hemmelige fængsel, de gemmer sig i under krigen. Ligemeget hvilken plotlinje vi følger, er soldatens fange altid med i baggrunden, som symbol på det evige traume der jagter soldaten. Publikum bliver sat i soldatens sko, da vi passivt tvinges til at bevidne, når fangen næsten druknes eller bankes ihjel for øjnene af os. Hvem er egentlig fangen i det her? Fangen eller soldaten? Der er kun to skuespillere på scenen, men fraværet fra mændene der torturerer fangen gør blot de ubehagelige scener endnu mere effektfulde. Både Henrik Noél Olesen og Paw Terndrup er virkelig dygtige, og man får gåsehud flere gange undervejs.
At forestillingen spilles på Sonnerupgaard Gods har både sine fordele og ulemper. Det er en fantastisk bygning, men den er virkelig ikke blevet indrettet til teater. Jeg sidder på tredje række og kan stort set kun se de to skuespilleres ansigter stikke op over publikums hoveder. Meget af forestillingen foregår i gulvhøjde, og der er flere sekvenser, hvor jeg simpelthen ikke aner, hvad der foregår. De fleste torturscener kan kun høres og skimtes. Selv publikum på bagerste række, som ellers er hævet et godt stykke op, er nødt til at rejse sig op for at kunne se, hvad der foregår.
Derudover er der et par tekniske valg og fejl, som ødelægger en ellers vellykket, tung stemning. Loftet er dækket af små diskokugler, som ofte spreder et hyggeligt regnbuelys ud over scenen. Derudover er lyset meget koncert-agtigt, og de bratte lysskift er enormt effektfulde, når de er placeret korrekt, men når de sker midt i en scene, bliver de forstyrrende for oplevelsen. Derudover bliver visse lydeffekter cuttet af i stedet for at ringe ud, så de kommer til at lyde kunstige og flade.
Jeg vil virkelig rose forestillingen for at få sat nogle tanker i gang. Emnet og historien rører mig dybt, og Teater Solaris’ måde at tilgå tabuer på synes jeg er fantastisk! Dem kan jeg kun anbefale, at man holder øje med fremover.

… du vil se en dyster og rørende fortælling om de forfærdelige sider af at have været i krig.

Unge under 25 kan slippe afsted med en billet til kun 80 kr. Er man over 25 koster det 150 kr.