Anmeldelse: Fisk

Spillested: Krudttønden
Spilleperiode: 15. – 18. juni 2017
Anmeldt af: Kristoffer Fløe Dalsgård

★★★★

Fisk er en knaldhamrende fysisk forestilling. Fra forestillingens første sekund trækker
alle de medvirkende, der vrider sig ud under stolerækkerne, os med ind i denne verden – de nærmest drager de os, som muserne der lokkede Odysseus. Den verden vi skal ind i er både bizar, forundrende og særdeles kompromisløs. For kroppen er ikke bare et medium i Fisk. Nej, kroppene skal udforskes, udfordres og nærmest udløses gennem en kraftpræstation af en teaterforestilling. Så længe du kan være igang, så længe kan du være med, synes at være mantraet. Fra start til slut danser, kaster og smyger ensemblet sig rundt om hinanden i et abstrakt univers, hvor tale spiller andenviolin, og kroppens muligheder og begrænsninger afsøges, gennem både intime øjeblikke og store koreografier. Forestillingens univers skifter i samme takt som dansen og veksler mellem (tilsyneladende) rolige stunder i kolonihaven med musselmalet kaffestel og eksplosive forløsninger, hvor hele scenen nærmest sprænger i luften.

Det gode og knap så gode
Som den store balletentusiast jeg er, er Fisk en fremragende oplevelse, for mange af de elementer jeg værdsætter ved balletten kom også fantastisk godt til udtryk i Fisk – kropsligheden, sensualiteten og fysikken. Læg dertil, at Fisk er en forestilling med en ret vidunderlig vildskab, som gennemsyrede forestilling fra start til slut, flankeret af et soundtrack der konstant fastholdt publikums fokus på scenen. Det var virkelig fedt. Modsat savnede jeg måske nok en lidt mere stringent historie, for selvom det på mange måder var kropsligheden og abstraktionen, der var forestillingens bærende elementer, så syntes der at være en dybereliggende fortælling, som jeg desværre ikke følte mig inddraget i. Dette kom dog ikke til at skygge for, at man bestemt følte sig forløst efter en times rusketur i Krudttønden. Men hvor havde det været dejligt, hvis nu både sjæl og ånd var blevet stimuleret i lige høj grad.

… du i høj grad kan lide at se på flotte kroppe, der vrider sig rundt. Og hvem kan ikke det?

50 kroner for alle så afsti afsted!