Anmeldelse: Røde Orm

Spillested: Moesgaard Museum
Spilleperiode: 24. maj – 1. juni 2017
Anmeldt af: Freja Stendahl Johansen

★★★

For foden af Moesgaard Museums græsbelagte tag ligger et vikingeskib på siden og danner en scene. Det er her historien om den fiktive vikingehøvding Røde Orm udspiller sig. Andreas Jebro, der tidligere på året spillede Erasmus Montanus på Aarhus Teater, spiller titelrollen og står derved i spidsen for forestillingens kæmpecast, der både tæller kendte og ukendte skuespillere.
Forestillingen omhandler vikingen Røde Orm, der brager gennem verden med sværdet hævet og grove ord i munden, men som også konfronteres med nogle meget fremmede problemstillinger, som han må lære at klare sig igennem.

Det var en fantastisk sommeraften, og solen skinnede på sit højeste, da min familie og jeg tog ud til Moesgaard Museum syd for Aarhus. Vi havde dejlig mad og drikke med og sad og nød det i græsset inden forestillingen. Der var lagt i ovnen til en rigtig hyggelig aften. Mange andre besøgende startede aftenen på samme måde som os, og det kan virkelig anbefales. Men husk tæpper og varmt tøj, for det bliver koldt, når mørket falder på!

Jeg har lyst til at kalde Røde Orm for en slags stadion-teater. Det er meget tydeligt, at alle virkemidler er skruet op på max for at sørge for, at alt når ud til selv de bagerste rækker. Hvilket er forståeligt taget i betragtning af, at der hver aften er plads til, at 3.500 publikummer kan overvære forestillingen. Skuespillerne bruger store armbevægelser, hver gang de siger en replik for, at man ikke skal være i tvivl om, hvem der taler på scenen. Her er det vigtigt at rose lydteknikken, for der er tydeligvis lagt vægt på, at skuespillerne skal kunne spille meget gennem brugen af stemmen, og lyden af deres stemme følger dem alt efter, hvor de står på scenen. Det er rigtig godt tænkt og flot eksekveret. Dertil er lydeffekterne også rigtig gode, og man er aldrig i tvivl om, hvad de skal fortælle. Det ses tydeligt, at man ved iscenesættelsen af denne forestilling har tænkt, at det skal være STORT! Og stor er den i brug af koreograferede sekvenser (bl.a. sværkampe vikingerne imellem), brugen af statister og brugen af rekvisitter (f.eks. et stort vikingeskib som transporteres ned af Moesgaards tag). Desværre er dette storforbrug af effekter også med til at få det dramatiske i fortælling til at forsvinde. Selve historien synes noget tyndbenet, og det virker ikke som om, der har været et ønske om, at publikum skulle føle sig medrevet af handlingen. Derimod mærkes et tydeligt ønske om at ville underholde og have publikum til at grine meget. Vikingernes sproglige færdigheder er oversat til at indeholde enormt mange sjofle jokes, og flere karakterer er blevet gjort ’fjollede’, hvilket desværre fjerner fokus fra deres funktion i handlingen. Derfor kommer oplevelsen af denne forestilling hurtigt til at handle om den enkelte tilskuers form for humor. For kan man ikke grine med, så kan man desværre godt komme til at kede sig lidt.
Når det er sagt, så er forestillingen bestemt stadig en oplevelse, og inddragelsen af Moesgaard passer virkelig godt til den.

… du bare har lyst til en rigtig hyggelig udendørsaften i selskab med et cast, der spiller med store muskler for at underholde dig.

Den billigste billet du kan få fingrene i, er den såkaldte ’Ung’-billet, der koster 117 kr.