Anmeldelse: Kroppen

Spillested: Bådteatret
Spilleperiode:
26. maj – 20. juni 2017
Anmeldt af:
Sóley Freyja Eiríksdóttir

★★★★★

Kroppen er et spændende clash af genrer, nemlig dukketeater og dans. På scenen er tre kvindelige dansere sammen med dukker i flere forskellige former og afskygninger. Danserne leger, slås, flyver og danser med dukkerne. De udforsker mulighederne for at kombinere dukker med den fysiske menneskekrop ved bl.a. at bytte en dukkearm ud med en menneskearm og sætte en dukke-overkrop på menneskeben. Det er en forestilling, som byder på en bred vifte af problemstillinger og visuelle udtryk. Temaet er kroppen gennem livet, og det er tydeligt, at det er det, der binder forestillingen sammen. Ligesom livet, byder forestillingen på konstant forandring med scener, der varierer fra smukke poetiske dansescener, sketches, som får hele salen til at grine, og scener, der skaber dyb væmmelse og frygt. Med kroppen i centrum tager vi på en rejse fra befrugtning til død. Det er sikkert at sige, at der er rigeligt at se på, når man træder ned i kælderen på den lille båd i Nyhavn.

Det her er en forestilling, som virkelig tør! Den tør satse på dukketeaterformen, som vi ikke ser meget til i Danmark. Den tør lege og udforske, og den tør udfordre vores fantasi. Overgangene fra den ene scene til den næste er ikke altid et direkte link, men jeg synes, at forestillingen slipper rigtig godt fra de store hop i tema og udtryk. Scenerne byder blandt andet på poetisk dans mellem danser og dukke, hvor en eller flere af danserne styrer dukken, mens én danser agerer som den manglende del af dukkens krop, f.eks. benene. Dette tillader den skabte krop at udfolde sig i positurer, som ikke er muligt for den almindelige menneskekrop. Der er også en scene, hvor en lillebitte dukkemand bliver dukkefører af en af dansernes kroppe. Danseren får det til at se ud som om, at dukken kaster hende i jorden og hiver hende op igen. Der er generelt rigtig mange spændende elementer og undersøgelser, som er meget underholdende at se på. Det er dog ikke alle scener, der er lige vellykkede, fordi kombinationen af dukke og krop bliver så abstrakt, at fokus ryger fra fortællingen til deres teknik, og jeg sidder og undrer mig over, hvordan det skal forstås. Kroppen er dog stadig et modigt og spændende projekt. Det er både snedigt, sjovt og underholdende, og jeg kan varmt anbefale det.

… du tror, dukketeater kun er for børn og er forberedt på en syret oplevelse, som vil få dig på helt andre tanker!

Hvis I er seks venner under 25 år, der tager sammen i teatret, får I billetten til 40 kr. stykket, men ellers kan alle under 25 slippe med 70 kr.