Anmeldelse: Space Princess

Spillested: Teater GROB
Spilleperiode: 21. maj – 28. maj
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★

Space Princess er en såkaldt Grow-production, hvilket betyder, at stykket er udviklet af en forening unge scenekunstnere i rammerne på Teater GROB. Digteren og nu debuterende dramatiker, Jonas Reppel, står bag manuskriptet, mens Nadezhda Klimenko har stået for iscenesættelsen. Ny dansk lyrik kombineret med elektronisk musik bruges til at formidle historien om en fremtidsverden, hvor kærlighed er det eneste værdifulde, vi har tilbage på Jorden. Adam (Theresa Lange Olesen) og Laika (Nanna Eide) er forelsket, men må skilles, da Laika tilbydes et bedre liv på Mars. Robotter og androider har konstrueret en perfekt verden i et fertilt og rent miljø med mad nok til alle. Heldigvis for Laika er forelskelse jo blot en kemisk reaktion i hjernen, hvorfor hun ikke tøver med at forlade Adam. Men er det nu også helt så nemt at glemme den store kærlighed, når først man har oplevet den?

Da musikken starter tegner det til at blive en rigtig interessant forestilling. Lyden opsluger og fænger publikum, der nysgerrigt kigger på scenografiens mærkværdige udtryk. Lange orange skumpølser, som dem man husker fra folkeskolens svømmeundervisning, står lodret op fra gulvet. Et lysbillede af et koral-lignende objekt projekteres op på scenen, indtil beatet stopper, og fortællingen går i gang. Forestillingen skifter mellem et musisk univers og fremførslen af lyriske replikker. Skuespillernes dialoger og monologer står i kontrast til musikken med lange pauser og effektiv brug af stilhed, der til tider er lige på grænsen til det akavet.

Som publikum dumper man ned midt i en fortælling og bliver gennem replikkerne præsenteret for forhistorien lidt efter lidt – som et puslespil vi selv skal stykke sammen. Hvad er det mon for et ar, hun taler om, og hvad er der sket med Jorden? Tankerne bag forestillingen har en tydelig rodfæstelse i vores eget samfund, og temaet om en verden i forfald står knivskarpt. Det er altså både en fed historie og en spændende måde at fortælle den på, hvor publikum er nødt til at tænke mere undervejs end i mere klassiske historiefortællinger. Man kan dog ikke regne med at få svar på alle sine spørgsmål, da mange små bidder af information aldrig bliver forklaret. Det fungerer knap så godt, at replikkerne i så høj grad bærer præg af at være digtekunst, da det gør det svært for skuespillerne at levere dem helt overbevisende. Det er et flot sprog, men det kommer til at virke meget “spillet” og unaturligt med de mange gentagelser. Selvfølgelig kan det ses som en stil i sig selv, men i dette stykke virker det desværre kunstigt, meget langtrukkent og ensformigt i udtrykket.
Valget om at lade en kvinde spille rollen som Adam undrer mig også. Jeg kan ikke finde ud af, om det er tilfældigt, eller om det skal ses som en kommentar eller et symbol – i så fald har jeg ikke fanget betydningen, og af samme grund synes jeg ikke, at det fungerer. Det bliver tværtimod endnu et element, der får stykket til at virke kunstigt.

Musikken i denne forestilling kan dog noget helt specielt. Wow, hvor er det vildt, da Frederik Kjemdrup synger (eller nærmere brøler) lyden ud i rummet på den mest intense og hjerteskærende måde. Det er vanvittigt effektfuldt, og som publikum kan man ikke andet end at sidde helt målløs og betaget med kuldegysninger over hele kroppen, når man omsluttes af lyden. Alt i alt er det altså en lidt “spacy” og eksperimenterende forestilling med super nice musik, men som ikke formår at nå samme effektfulde højder i de lange stykker med tale. Det kan selvfølgelig ses som et kunstnerisk udtryk i sig selv, men jeg er ikke ovenud begejstret.

… du vil opleve ekstraordinært fedt elektronisk musik, og du synes spritny og eksperimenterende digtekunst er the shit.

Hvis du er under 25 år eller studerende, kan du nøjes med at betale det halve af normalprisen. Små 40 kr er alt, du behøver at hive op af lommen, når du køber billet til denne forestilling.