Anmeldelse: Into The Woods

Spillested: Glassalen, Tivoli
Spilleperiode: 19. maj – 17. juni
Anmeldt af: Trine Berg Balle

★★★★

Tag alle de bedste Brdr. Grimm eventyr du kender, ryst dem godt sammen, tilsæt fænomenale sangere, skuespillere og musikere og krydr med et skarpt og forbløffende sceneshow – så har du opskriften på Into the Woods. Musicalen, der er skrevet af amerikanske Stephen Sondheim, blev opført første gang i 1986 og er sidenhen også blevet filmatiseret. Nu er den landet i Glassalen i Tivoli.

Vi møder Bageren (Johannes Nymark) og hans kone (Silke Biranell), der er ulykkelige over, at det endnu ikke er lykkedes dem at få børn. En dag møder de en ond heks, der vil frelse dem fra barnløshedens forbandelse, hvis de kan skaffe hende fire ting; en rød hætte, en gylden hårtot, en hvid ko og en gylden sko. I deres søgen efter tingene møder Bageren og hans kone bl.a. Rødhætte, Ulven, Askepot, Rapunzel og mange flere, alt imens en fortæller (Flemming Enevoldsen) hjælper tilskueren godt igennem den til tider kringlede historie. Det hele får dog et uventet twist. For bedst som man troede, at alt var godt, og de levede lykkeligt til deres dages ende, bliver der kaldt til pause – og i andet akt får den ellers så lykkelige og magiske pibe en ganske anden lyd.

Her er en forestilling, der spiller på alle tangenter. Der er skruet godt op for magi, prinsesseri og trylleri, men samtidig har især andet akt en form for realisme, der hæver historien ud over det klassiske eventyr. Den altid skarpe instruktør Peter Langdal har skabt et univers, der synes at have en let ironisk distance til musicalens medfødte overgearede udtryk, og den bruges her konstruktivt til at tilføre forestillingen humor. På den front formår især Henrik Lauenbjerg og Joachim Knop gang på gang at få salen til at bryde sammen af grin, når de brillerer som både ulve og sleske prinser. Humoren forfalder dog aldrig til det platte eller forsøger at vinde sig ind med referencer til nutiden. Forestillingen tror på at historien står stærkt nok i sig selv, og det klæder den virkelig.

Into the Woods bliver dog for lang og en anelse moraliserende mod enden. Andet akt trækkes i langdrag og mister lidt af det tempo, som første akt besidder, hvorfor budskabet desværre også bliver for udpenslet – og det er ærgerligt, når nu første akt bare sad lige i skabet. Mod slutningen kammer det overgearede udtryk over, og det er svært at høre, hvad der bliver sagt, når replikkerne bliver skreget ud i lokalet.

Skuespillernes præcision, skønne samspil og smukke sangstemmer vinder dog alligevel forestillingen hjem. Orkestret, der sidder synligt placeret rundt om scenen, alle klædt i eventyrlige kjoler og parykker, sender os fra Glassalen i højt humør og med flere af de magiske sange på hjernen.

… du vil opleve en magisk historie i et gennemført eventyrligt univers, med nogle af Danmarks bedste musicalperformere!

Billetter kan fås fra 415 – 565 kr., alt efter hvor godt, du vil sidde, og er du under 25, kan du høste pladser fra 245-495 kr.! Selvom det betyder, at du må leve af havregryn de næste par uger, er det helt klart det værd for sådan en eventyrlig oplevelse langt ude i skoven.