Anmeldelse: Mr. Tesla Played

Spillested: Bryggekælderen
Spilleperiode: 15. maj – 27. maj 2017

★★★★★★

Mr. Tesla Played er en monolog, som tager udgangspunkt i elektricitetens fader Nikola Teslas liv. Vi inviteres ind i Teslas dagligstue og kommer helt tæt på Teslas personlige liv. Fra da hans opfinder-glæde vækkes som barn, til han formulerer sine drømme om fri energi til alle, op til senere i livet, hvor han bliver frustreret i mødet med en imperialistisk verden og til sidst hans dybe ensomhed som geni.
Forestillingen er en ‘Why Not Theatre’-produktion. En forening som producerer små, engelsksprogede forestillinger, som skal engagere og vække følelser hos publikum. Det må man sige at de lykkedes med i Mr. Tesla Played!

Små forestillinger kan nogle gange komme til at være lidt for små. Hvor er den flotte scenografi, de mange skuespillere, kostumerne, osv.? På den anden side er det netop manglen på alt denne ‘pynt’, som kan gøre en lille forestilling særligt intens og smuk, da det giver detaljerne og historien lov til at stå frem. Netop dette er tilfældet for Mr. Tesla Played, som i allerhøjeste grad har kredset for detaljerne i en meget enkel opsætning. På scenen er der blot et par bløde møbler, en radio, et kaffebord, en masse bøger og så selvfølgelig den eneste rolle i forestillingen, Nikola Tesla.
Nikola Tesla spilles af New Zealandske Nathan Meister. Han har spillet med som birolle i nogle af de helt store Hollywood-produktioner, såsom Avatar og Hobitten. Han er en ekstremt dygtig skuespiller, og det er en fornøjelse at se ham udforske karakteren i løbet af forestillingen. Han har så mange fine detaljer med i sin udgave af Tesla. F.eks. lægger han sine bøger på plads tre ad gangen, da Tesla altid sørgede for, at hans handlinger kunne divideres med 3. Skuespil- og instruktørarbejdet er så grundigt, at fortællingen føles meget ægte. Det får virkelig følelserne i spil, da Tesla fortæller om, hvordan forretningsmænd har ødelagt hans visioner, og man griner højlydt med på historierne om Teslas barndom og forholdet til hans far.
Jeg må desuden også fremhæve dramatiker Tanja Mastilo. Hun har arbejdet med de ca. 80 sider, som Tesla har skrevet om sit eget liv og har fået det kogt ned til denne vidunderlige forestilling. Det er skrevet på en måde, der ligger så tæt på virkeligheden, at jeg gennem forestillingen helt glemmer min egen tilstedeværelse.
Det er svært for mig at sige noget negativt, men hvis jeg skal pege på én ting, så er det, at formatet ikke passer til alle. Det er en hel time med en uafbrudt talestrøm på engelsk, så man skal være forberedt på, at man ikke kan gå sovende til denne forestilling. Men kort fortalt, så er forestillingen fantastisk, fordi den appellerer til så mange aspekter. De genkendelige historiske karakterer, som der tales om, appellerer til ens historie-interesse og ens mere intellektuelle side, mens Teslas ensomme forhold til en due ved hotelvinduet taler til de dybe følelser, og det svære ved at være menneske i en kompleks verden, hvor man ikke altid føler, at man hører til.

… du vil se, hvordan det ser ud, når en lille opsætning fungerer rigtigt godt, og som både taler til hovedet og til hjertet.

En student-ticket koster 80 kr.