Anmeldelse: Bilisten

Spillested: Mungo Park Kolding (Og Folketeatret under CPH Stage)
Spilleperiode: 15. – 31. maj (og 8. – 10. juni)

★★★★

Skuespiller Frank Thiel er alene på scenen i denne nyskrevne og humoristiske monolog om de mennesker, vi bliver, når vi sætter os bag bilrattet. Thiel er manden, der har det bedst i bilen: når han er på vej fra A til B. Det er dér, det, ifølge hans eget udsagn, giver bedst mening. Han fortæller os både om andre tåbelige bilister, trafikregler, endeløse køer på vejene, trængsel og friheden ved bare at kunne køre derudad.
Bag den noget simple bilistfortælling gemmer der sig dog en mere filosofisk fortælling om den tid, vi lever i. Livet som bilist, hvor vi konstant skal frem, frem, frem viser sig nemlig at have mange paralleller til den måde, mange af os lever vores liv på i dag.

Bilisten må første og fremmest roses for at få en filosofisk livsbetragtning proppet ned i et umiddelbart meget simpelt set-up (at være bilist) og så oven i købet komme så godt i mål med det, som det her er tilfældet. Frank Thiel formår at portrættere den forsmåede og selvhævdende bilist på en virkelig humoristisk måde. Man har virkelig haft øje for de mimiske detaljer, og den komiske timing er virkelig on-point. Vi keder os ikke et sekund i Thiels selskab! Teksten leveres med meget stor sikkerhed og elegance. Noget af det, der ind imellem kan irritere mig mest, når jeg ser teater, er, hvis man tydeligt kan høre manuskriptet bag, men det kan man på ingen måde her. Frank Thiels eneste medspiller er den ret simple og rå scenografi, som fungerer fuldstændig upåklageligt. På midten af scenen står en stor sort boks, hvis tag kan hejses op og ned. På trods af det simple ydre, formår Frank Thiel dog at skabe en helt unik og mangesidet medspiller i den store klods. Jeg er helt vild med, at det hele er holdt så simpelt, fordi teksten er så fyldig og detaljeret at den fortjener god spilleplads uden alt for mange effekter til at aflede opmærksomheden.

Selve teksten er også meget velkomponeret. Der er mange sjove betragtninger, og jeg tror ikke, jeg er den eneste, der føler, at jeg kan genkende den til tider åndssvage bilist i både mig selv, min far og de fleste andre bilister, jeg har kørt med. Ikke kun i den helt bogstavelige fortælling om bilisten, men også i fortællingen om det moderne menneske, som hele tiden er på vej og helst hele tiden skal være i bevægelse for at føle, at der er en mening med det hele. Indimellem bliver teksten dog også en smule for vævende, og den kan momentvis afføde en følelse af, at der kunne have været skåret en lille smule mere ind til benet. Det er ikke et spørgsmål om, at teksten bliver decideret svag, men mere en fornemmelse af, at der lejlighedsvis er lige langt nok til pointen.

Alt i alt er Bilisten dog en virkelig solid forestilling, hvor man kan opleve Frank Thiel i absolut topform. Det er ret forrygende at få lov at se ham folde sig ud og vise, hvor stort et skuespiltalent han rent faktisk er. Og lad mig så til sidst tilføje, at man ikke skal lade sig skræmme af monologformen. Jeg havde min lillebror på 17 år med ind og se denne forestilling. Han har aldrig set andet end store musicals og var noget nervøs for, at det ville blive kedeligt at se en forestilling som denne – men han ELSKEDE den!

Bilisten er bestemt et besøg værd.

… du gerne vil se en småfilosofisk forestilling, som du både kan få lov at grine af og tænke lidt over bagefter.

Der er kun én prisklasse på Mungo Park i Kolding, og er du studerende eller under 25, slipper du med 100 kroner. Normalpris er 205 kroner.