Anmeldelse: Indfødsretsprøven

Spillested: Mungo Park Kolding
Spilleperiode: resterende spilledage er 12. – 21. juni 2017
Anmeldt af: Kristoffer Spender

★★★★

Det er fællessang, højt tempo, gode skuespillere, men først og fremmest er det underholdende. Forestillingen er en morsom gennemgang af det 140 siders lange pensum, som danner grundlaget for den indfødsretsprøve, som udlændinge skal tage for at blive danske – og alle os andre, som ikke kunne dy os for også at prøve den. Forestillingen gennemgår det meste af den danske historie og diskuterer vores kulturarv. Samtidig er der tilsat fællessang, boller og kaffe. Scenografien er funktionel og minimalistisk, hvilket vil sige, at den består af en masse skabe, låger og skuffer. Enkelt og simpelt. Og man ved aldrig, hvad der kommer ud af disse. Forestillingen spilles af kun to skuespillere, som også spiller musik og laver lydcollager ved hjælp af live-optagelser af stemmer og lyde.

Forestillingen spiller i Mungo Park Koldings lille sal, og den var meget velvalgt til den her forestilling, da den tætte placering gjorde hele forestilling til en nær social begivenhed. Mungo Park Kolding er i familie med Mungo Park Allerød og ligger i et gammelt folkebibliotek. Man kommer ind i meget flot foyer og idéen om, at det enkle og simple ofte er gedigent godt gennemtænkt, gennemsyrer hele bygningen og det repertoire, der er på Mungo Park Kolding. Indfødsretsprøven er ikke nogen undtagelse.

Danskhed og ordet ”dansk” bliver heftigt debatteret for tiden, og på den måde rammer denne forestilling ind i en aktuel diskurs. Alle de 40 spørgsmål er hængt op i foyeren, men indgår desværre ikke direkte i forestillingen. Forestillingen er i øjenhøjde og taler til både hjerte og hjerne. Skuespillerne er talentfulde og dygtige, men den absurd store mængde af informationer spænder indimellem ben for forestillingens tempo og rytme. For der er meget historisk og kulturmæssigt materiale, der skal leveres i løbet af de 75 minutter, forestillingen varer. Den kører på et maksimalt tempo hele vejen igennem, og jeg savner flere kontrastmæssige scener, så alle informationerne kan lande. Forestillingen er godt tænkt og virkelig veludført, så hvis den lander på et teater nær dig, så skynd dig ind og se den. Man er underholdt fra start til slut med velvalgte, gode sekvenser og en veludført, ironisk tone tilsat velsmurt tekst og veloplagte skuespillere, så den højtempofyldte maskine kommer godt i mål.

… du har set ”Historien om Danmark” på DR og synes, at dansk historie, kultur og arv er spændende at beskæftige sig med, og gerne vil se en god iscenesættelse af denne debat.

Der er ikke synderligt mange billetter tilbage på selve Mungo Park Kolding, men mon ikke den kommer på turne til efteråret. Som studerende koster billetten 90 kr. Men man kan købe et årskort til Mungo Park Kolding for 500kr. Og dette er alle pengene værd, for Mungo Park Kolding har et højt niveau og et dygtigt ensemble.