Anmeldelse: Festen

Spillested: Teatret Republique
Spilleperiode: 29. april – 9. juni 2017

★★★★★★

Festen er en prisbelønnet film af Thomas Vinterberg, som han skrev i samarbejde med Mogens Rukov. Nu er dette filmiske mesterværk blevet forvandlet til madteater på Republique. Patriarken Helge (Waage Sandø) fylder 70 og har inviteret familie og venner til stor fest. Festen forløber dog ikke helt så muntert, som toastmaster og mellemste søn Michael (Asbjørn Krogh Nissen) ellers håber på. Da sønnen Christian (Mikkel Arndt) under middagen holder tale, afslører han hvordan faderen har haft et incestuøst forhold til ham og hans afdøde tvillingesøster Linda. Dette er dog kun begyndelsen på en hel perlerække af ubehagelige og mørke hemmeligheder, som herfra udrulles bid for bid forestillingen igennem.

I denne forestilling er man ikke bare en passiv tilskuer til handlingen, men en aktiv medspiller og gæst ved Helges 70-års fødselsdag. Vi sidder dog ikke bare bænket ved bordet i de mere end 3 timer, forestillingen varer. Vi kommer undervejs også ud i forskellige rum i familiens hjem, hvor deres hemmeligheder langsomt afsløres. Publikum er inddelt i forskellige grupper, og vi oplever derfor de forskellige rum og dermed også handlingen i forskellig rækkefølge. Med hver eneste nyt rum og oplevelse følger der både mad og drikke, som komplementerer handlingen. Forestillingen igennem er der naturlige pauser, hvor man får mulighed for at snakke med sin sidemand og nyde sin mad og vin ligesom ved en rigtig fest. Man går i hvert fald ikke sulten, tørstig og, tør man næsten sige, sober fra Helges dramatiske fest.

Festen er en af de helt store juveler i den danske filmskat, og det lever forestillingen i dén grad op til. Her er der altså virkelig tale om en sand pragtpræstation af en forestilling. Ikke nok med, at det er en forestilling, der kræver en imponerende timing fra de medvirkende, så er hvert eneste rum og sanseligt indtryk gennemført ned til mindste detalje. Der er kræset for detaljerne i maden, som ikke bare smager helt forrygende, men også er tænkt ind i fortællingen. Det er f.eks. et imponerende syn, når alle gæsterne sidder med skiftevis en gul og en grøn ret, der matcher de to famøse taler, som sønnen Christian beder sin far, fødselaren, om at vælge imellem. Og nu vi er ved Christian, så lad mig også lige vende, hvor imponerende et stykke arbejde Mikkel Arndt, skuespilleren bag, gør. Også skuespiller Asbjørn Krogh Nissen formår både at være sjov, ubehagelig og rørende som broderen Michael. Han er virkelig en skuespiller, man bør holde øje med. Det er dog faktisk uretfærdigt at fremhæve to, da alle fem skuespillere spiller absurd godt. De får os alle sammen til at glemme, at det faktisk ikke er en rigtig familiefest, vi sidder til, og de efterlader os i rungende akavet tavshed da beskyldningerne mod far Helge bliver affyret.

Denne forestilling er virkelig en forestilling ud over det sædvanlige, og jeg er simpelthen så imponeret over, hvordan man har fået det hele til at gå op. Jeg har sjældent oplevet en remediering så vellykket. Handlingen lægger sig tæt op ad Rukov og Vinterbergs mesterværk, og på Republique lykkes de med at formidle samme ubehagelige stemning og gysen, som man også oplever i filmen. Det er dog alligevel i en helt ny form, som jeg må sige, er ret genialt udtænkt. Jeg er helt vild med, at man ikke har forsøgt at genskabe filmen én til én, men har formået at skabe en unik sceneversion af fortællingen, som ligger langt langt ud over det sædvanlige.

Jeg går fra denne forestilling ude af stand til at sætte en finger på noget, og jeg har sommerfugle i maven. Det er som regel en indikator på, at jeg har set noget ganske unikt og mesterligt, og det kan kun give fuld plade.

… du gerne vil have en enestående teateroplevelse, hvor alle sanserne kommer i spil på ret forrygende vis.

Der er desværre ikke så meget at gøre her. Det er en dyr fornøjelse at se Festen. De billigste billetter koster omkring 1200 kroner. For den pris får du dog også imponerende gourmetmad, forrygende vinmenu og ikke mindst en hamrende skarp og unik forestilling.