Anmeldelse: Marsmand

Spillested: Teater Får 302
Spilleperiode: 4. – 7. maj 2017
Anmeldt af: Anja Langhede

★★★★

Marsmand er et teaterstykke fyldt med spørgsmål om livet og universet, som er formidlet pædagogisk igennem sjov og ballade til børn i alderen 5 til 10 år. Stykket handler om en skør marsmand (Daniel Norback), der styrter ned på jorden og ikke kan komme hjem til Mars igen, fordi hans rumskib går i stykker. På jorden møder han en nysgerrig pige (Ellen Kilsgaard) og på trods af startvanskeligheder med kommunikationen, finder de hinanden. Gennem deres vidt forskellige verdensforståelser udforsker de tid, tal, planeter og meget mere. Hvad vil det for eksempel sige at være et menneske? Hvis det bare er noget, man ved, man er – kan en edderkop så også være et menneske, hvis den selv tror, den er det?

Forestillingen er fantasifuld, fyldt med store armbevægelser og fjollede dansetrin, og det er helt igennem fantastisk at se, hvordan børnene lapper det i sig. Børnehaven og 1. klassen, der ser stykket samtidig med mig, lever sig så meget ind i historien, at det i sig selv leverer en stor del af underholdningsværdien for de voksne blandt publikum. Opslugte af scenens spændende show, med fuldt smæk på lys- og lydeffekter, ser børnene til med store øjne, når metal-rumskibets røde lamper blinker. I skibets glaskuppel sidder marsmanden, og pludseligt rokker han i takt til den mærkelige ”duttelut-musik”, så børnene begynder at skraldgrine.

Skuespillerne er dygtige – ikke mindst til at inddrage publikum. Her er plads til de umiddelbare udbrud og spørgsmål, børnene kommer med undervejs. Det bruges endda aktivt i fortællingen, så børneflokken fungerer som en integreret del af handlingen. Pigen i stykket rejser sig i begyndelsen fra publikum og bliver på den måde deres ligesindede på scenen. Børnene er med i legen og er en lige så vigtig del af mødet med marsmanden, som pigen er. Det er for eksempel udelukkende via kraften fra børnenes latterhyl, klap og trampen i gulvet, at der til sidst i stykket kan samles nok energi til, at rumskibet igen kan lette fra jordens overflade.

Det er svært for mig at vurdere, hvad der fungerer mindre godt, da stykket er så henvendt til børn, som det er. Men jeg kunne nok godt ønske, at forklaringen på big bang var mere pædagogisk og fik lov til at fylde mere. Den går lidt for hurtigt og bliver ret abstrakt, når man tænker på, at børnene med stor sandsynlighed ikke engang ved, hvad brint og helium betyder.

I det hele taget er det dog et super flot eksempel på, hvordan teater kan pakke lærerigt indhold ind i et underholdende udtryk uden, at de små opdager det. Store filosofiske tanker i øjenhøjde med børnene – det er godt gået!

… du har et eller flere børn i din omgangskreds, du ønsker at forkæle med en sjov og lærerig oplevelse.

Først og fremmest så skynder du dig, da der er et begrænset antal billetter tilbage! Billetterne koster 70 kroner, når man er under 25 år. I en gruppe på minimum seks personer under 25 år koster de blot 40 kroner stykket.