Anmeldelse: Lovers, Authors & Other Strangers

Spillested: House of International Theatre, Huset-KBH
Spilleperiode: 1. maj – 5. maj og igen d. 31. maj – 4. juni 2017

★★★

I Lovers, Authors & Other Strangers følger man en forfatters udarbejdelse af en fortælling om tre kvinder i 30’erne. De bor i New York og er glade for en god martini og mænd – i ægte ’Sex and the City’-stil. De tre kvinder skiftes til at læse tekster højt for hinanden af bl.a. Dorothy Parker og Woody Allen, og disse historier bliver desuden fremført, hvor forfatteren selv spiller med i parodierne. Det er en humoristisk forestilling, som fremstiller kvinden som smuk, men kaotisk, og manden som grundlæggende dum og liderlig. Forestillingen er opsat af House of International Theatre og foregår derfor på engelsk.

Hvis man synes ’Sex and the City’ er en sjov tv-serie, så vil man bestemt også føle sig underholdt af Lovers, Authors & Other Strangers. Tekstbidder som ”My vagina is depressed” eller ”I require three things in a man. He must be handsome, ruthless and stupid” er temmelig underholdende i sig selv, og de fremføres oftest med en skøn New Yorker-accent. Særligt Jana Pulkrabek har en præcis timing og tone. Jeg morer mig og griner ofte af de vittige tekster og skøre karakterer.

Det er dog en temmelig stor udfordring at tage så store forfatteres tekster og forsøge at gøre dem til sine egne. En mand som Woody Allen har et særligt sprog og en speciel måde at tale på, som jeg ikke synes, de formår at ramme eller gøre noget positivt ved. I løbet af forestillingen bliver jeg desuden træt af at grine af den stereotypiske overklassekvinde fra New York. I samtlige parodier er karaktererne overfladiske og simple, og siden forestillingen består af små parodier, så kommer man aldrig ind under huden på nogen af karaktererne. Forestillingen flytter sig ikke nogen steder, og der kommer ikke en ordentlig afslutning, hvor man måske kunne forestille sig, at forfatteren har fundet ud af noget om sig selv, sine karakterer, verden el. Det bliver blot en lang række farcer om den samme type menneske, som ganske vist er sjove, men også lidt kedelige i længden.

… du elsker Dorothy Parker og ‘Sex and the City’ og har lyst til at grine af New Yorker-overklassekvinders overfladiske liv.

For unge under 25 koster en billet kun 80 kr. Der er desværre ikke nogen studierabat, så er du over 25 må du betale 150 kr.