Anmeldelse: COOK

Spillested: Teater Momentum (Odense)
Periode: 28. april – 30. april 2017 (spiller også på CPH Stage)
Anmeldt af: Rasmus Borst

★★★★★★

Forestillingen hedder COOK og er skrevet i et samarbejde mellem den iranske dramatiker Nassim Souleimanpour og den danske dramatiker/instruktør Jesper Pedersen. Præmissen for forestillingen er, at det hver aften er en ny skuespiller, som skal fremføre det, og at den pågældende skuespiller aldrig har læst stykket før – faktisk får vedkommende det overrakt på scenen. Dem som har set Nassims tidligere succes Hvid Kanin/Rød Kanin kender allerede til denne form for dramatik. Egentlig er det derfor ikke særlig relevant at høre om, hvordan forestillingen forløb netop den aften jeg så den, da det aldrig kommer til at gentage sig, men jeg prøver nu alligevel.

Den aften jeg overværede var verdenspremieren på stykket, og æren som den første skuespiller tilfaldt Ditte Hansen. Mange forbinder måske Ditte Hansen med hendes komiske roller, men her ser vi hende på en helt anden måde, end den vi er vant til. Hun er sjov (for helvede, hvor er hun sjov), men det jeg er vidne til, er en skuespiller, som opdager stykket i ro og mag, og virkelig inviterer os til at gøre det sammen med hende. Jeg vil ikke afsløre noget fra selve stykket, da det vil ødelægge oplevelsen, men Nassim og Jesper skriver skide sjovt og samtidig nærmest poetisk, så publikum hægter sig fast ved hvert eneste ord. Det er så levende teater, at det nærmest ikke længere er teater, men mere et møde mellem mennesker og ord. Og hvem ved? Måske er stykket slet ikke sådan næste gang det spilles. De næste skuespillere, der skal opføre COOK, er Peter Gantzler, Jesper Lohmann, Charlotte Munck og Mads Rømer Broling-Tani.

du vil hygge dig, udfordres og bare opleve noget helt unikt sammen med en masse mennesker.

Billetten koster 180 kr., men er du under 25 år koster den kun 100 kr.
Teater Momentum har et årskort til 400 kr. så man kan komme ind og se alle deres forestillinger, det er hurtigt tjent ind.